UOKiK sprawdził zgłoszenia i sprawę jasno skomentował: „Energia czysta, ale umowy już niekoniecznie”. Na dwie spółki nałożył kary finansowe w wysokości aż 3 mln zł.
Umowy podsuwane klientom do podpisu UOKiK nazwał „prawnym labiryntem”.
Klauzule wyłączające odpowiedzialność za montaż
Klienci poskarżyli się na spółki Polska Energia Grupa Kapitałowa oraz Am Eco Energy, które oferują na rynku usługi związane z montażem i sprzedażą instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz innych systemów grzewczych. – Dla wielu konsumentów rynek OZE jest szansą na obniżenie rachunków za prąd czy ogrzewanie. Niestety, część przedsiębiorców wykorzystuje rosnący popyt, próbując narzucić klientom niekorzystne warunki w umowach – zauważył prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Obie spółki w umowach stosowały nieprecyzyjne postanowienia, które umożliwiały im dowolne kształtowanie kluczowych warunków. W zapisach pojawiły się klauzule wyłączające odpowiedzialność firm za uszkodzenia dachu czy ścian podczas montażu, mimo że – jako profesjonalni instalatorzy – przedsiębiorcy powinni ponosić konsekwencje błędów. W myśl umów zakup instalacji mógł wiązać się z koniecznością pokrycia kosztów napraw przez kupujących.
Zmiana urządzeń na inne modele bez wiedzy klientów
Firmy zastrzegały sobie także w umowach przesuwanie terminów instalacji czy zmianę urządzeń na inne modele, często bez odpowiedniego uzasadnienia i uzgodnienia z konsumentem. Utrudniały też klientom odstąpienie od umowy, nawet w przypadku znacznego przedłużania się montażu czy istotnych zmian pierwotnych ustaleń.
Uwagę UOKiK zwróciły surowe kary umowne, które obowiązywały konsumentów. Firmy nakładały je np. za „utrudnianie montażu” – bez sprecyzowania, na czym mogłoby ono polegać. Jednocześnie spółki nie przewidywały porównywalnych sankcji w przypadku opóźnień lub usterek, za które same ponosiły odpowiedzialność. W niektórych umowach znalazły się także klauzule mogące zniechęcić konsumentów do dochodzenia swoich roszczeń i składania reklamacji. Spółki zaznaczyły w nich, że klient poniesie koszty takiego działania, jeśli przedsiębiorca uzna reklamację za „nieuzasadnioną”.
Na firmę Polska Energia Grupa Kapitałowa nałożono kary finansowe przekraczające 2,8 mln zł, natomiast na Am Eco Energy ponad 54 tys. zł. Decyzja UOKiK zawiera również tzw. obowiązek informacyjny, zobowiązujący przedsiębiorców do poinformowania klientów o szczegółach niedozwolonych postanowień, aby zapewnić pełną przejrzystość i ułatwić dochodzenie roszczeń.