Obecnie trwają międzyresortowe uzgodnienia i opiniowanie projektu nowelizacji Kodeksu pracy, który dotyczy zasad naliczania stażu pracy. Za przygotowanie regulacji odpowiada Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, umowa zlecenie ani okres prowadzenia działalności gospodarczej nie są uwzględniane przy naliczaniu stażu pracy. Aktualnie pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma prawo do 20 dni urlopu, jeśli jego staż pracy wynosi mniej niż 10 lat, oraz 26 dni urlopu przy stażu przekraczającym 10 lat.
Kodeks pracy – zmiana sposobu naliczania urlopu
Przepisy opracowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozszerzają listę okresów, które będą wliczane do stażu pracy. Do tych okresów zaliczono m.in.:
- prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej,
- współpracę z osobą prowadzącą działalność gospodarczą,
- czas zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- wykonywanie umów zlecenia, o świadczenie usług, agencyjnych oraz okres współpracy,
- członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych.
Wymienione okresy będą potwierdzane zaświadczeniami wydanymi przez ZUS. Natomiast okresy pracy zarobkowej za granicą, inne niż zatrudnienie, będą potwierdzane zgodnie z ogólnymi zasadami dowodowymi, co oznacza, że pracownik będzie musiał sam udowodnić czas pracy, informuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Naliczanie urlopów po zmianie Kodeksu pracy
Resort pracy informuje, że zmiana przepisów ma na celu przyznanie pracownikom, którzy byli zmuszeni do wyboru mniej korzystnych form zatrudnienia (często z powodu postawy pracodawców), uprawnień do dłuższego urlopu wypoczynkowego, nagród jubileuszowych oraz dodatku stażowego.
Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.