Seniorzy aktywni w sieci jak diabli. Zamawiają aż się kurzy

Seniorzy aktywni w sieci jak diabli. Zamawiają aż się kurzy

Dodano: 
Zakupy online
Zakupy online Źródło: Pixabay / MarieXMartin
Co jest bardziej popularne wśród Polaków: zakupy online, oglądanie filmów i wydarzeń na żywo w sieci, zamawianie przejazdów czy jedzenia? Na to pytanie odpowiada najnowszy raport „Doświadczenia e-commerce”.

To bardzo wygodne: platformy streamingowe umożliwiają oglądanie filmów, słuchanie muzyki lub śledzenie transmisji na żywo przez internet bez konieczności pobierania zawartości na urządzenie. Jak wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce” Santander Consumer Banku, 86 proc. Polaków korzysta w sieci właśnie z serwisów streamingowych.

Znacznie mniej, bo 59 proc. badanych korzysta w sieci z możliwości zrobienia zakupów. Wśród nich prym wiodą seniorzy (74 proc.). Za to z aplikacji do zamawiania jedzenia chętniej korzystają osoby w wieku 40-49 lat – 21 proc. badanych.

Subskrypcja ma dużo zalet dla Polaków

Jedna subskrypcja wystarcza rzadko komu. 38 proc. badanych deklaruje, że posiada jeden lub dwa pakiety subskrypcyjne, a 23 proc. Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych. Wśród osób, które nie korzystają z takich rozwiązań 8 proc. rozważa wykupienie ich w przyszłości, a 24 proc. uważa je za niepotrzebne. Jedynie 6 proc. badanych przyznaje, że posiadało kiedyś subskrypcje, ale z nich zrezygnowało.

Co Polacy doceniają w subskrypcji? Niemal 40 proc. badanych za korzyść uznaje stałą, przewidywalną opłatę, 36 proc. docenia zniżki i promocje, a 35 proc. wskazuje na lepszą cenę za subskrypcje. Ważna jest tez elastyczność – badani doceniają brak długoterminowego zobowiązania i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34 proc.), automatyczny pobór opłaty (23 proc.), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22 proc.) oraz automatyczny dostęp do nowych treści (22 proc.). Dla 17 proc. ankietowanych subskrypcje są lepszym wyborem również ze względu na brak konieczności pamiętania o regularnym nabywaniu produktów oraz obaw o ich niedostępność.

Seniorzy nowocześnie korzystają z sieci

Za zakupy online 60 proc. seniorów płaci telefonem, połowa z nich płaci przelewem bankowym, ale także już prawie co trzeci senior stosuje przy tej okazji płatność BLIK-iem – tak wynika z badania „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonego pod koniec stycznia 2024 roku na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich.

Seniorzy częściej używają karty płatniczej (debetowej lub kredytowej) niż gotówki – aż 84 proc. opłaca swoje codzienne zakupy kartami, z tego 52 proc. płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, a tylko 6 proc. badanych seniorów deklaruje, że nadal preferują korzystać głównie z gotówki.

Czytaj też:
Większy zysk seniorów z marcowej waloryzacji. Na stole trzy propozycje
Czytaj też:
Tu dają Polakom najwięcej. Lepsze i gorsze województwa dla emerytów