Rafał Brzoska kierujący zespołem mającym sporządzić listę zmian uzdrawiających polską gospodarkę, zaproponował jako jeden z punktów wprowadzenie opłat dla pacjentów, którzy nie stawili się na umówioną wizytę u lekarza. Wizyty zaplanowane a niezrealizowane są bowiem powodem rozciągających się kolejek do specjalistów. O propozycji Brzoski pisze bankier.pl.
Nie przyszedłeś na umówioną wizytę w ramach NFZ? To płać
W 2024 roku pacjenci nie odwołali około 1,36 mln wizyt, badań i zabiegów, co pogłębiło problem długich kolejek i marnowania zasobów medycznych. Najczęściej dotyczyło to ortopedii, kardiologii, fizjoterapii i endokrynologii. Brak centralnego systemu rejestracji sprawia, że placówki prowadzą własne, często analogowe listy oczekujących.
Aby usprawnić system, Rafał Brzoska zaproponował wykorzystanie aplikacji mObywatel do rejestracji i odwoływania wizyt. Ministerstwo Zdrowia testuje już centralną e-rejestrację dla wybranych świadczeń, planując jej rozszerzenie na wszystkie placówki. Koszt systemu na 10 lat oszacowano na 618 mln zł.
Rafał Brzoska zrobił ankietę w mediach społecznościowych
Według najnowszych danych NFZ Ponad 1,3 mln wizyt u lekarzy specjalistów rocznie przepada, bo pacjenci ich nie odwołują(w niektórych placówkach to co piąta wizyta).
To aż 1,3 mln straconych szans dla innych pacjentów na szybszą specjalistyczną pomoc medyczną!
„Wspólnie z Wami tworzymy inicjatywę społeczną SprawdzaMY. Zaproponowaliśmy stronie rządowej stworzenie centralnego systemu rejestracji do lekarzy specjalistów, który umożliwi łatwe umawianie, ale także wygodne odwoływanie wizyt.Wielu z Was w komentarzach wskazuje, że nie odwoływanie umówionych wizyt należałoby połączyć z jakąś formą odpłatności.Nie było to w naszej propozycji,ale chcemy poznać Wasze opinie.
Jeśli taki system powstanie, to Waszym zdaniem czy w przypadku nieodwołania wizyty przez pacjenta powinna być pobierana byłaby minimalna opłata? (z opłaty zwolnione mogłyby być np osoby po 65 roku życia, osoby niepełnosprawne itd)” – pisze na platformie X Rafał Brzoska.
Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują, że zdecydowana większość internautów (83,7 proc.) popiera wprowadzenie opłaty za nieodwołanie wizyty jako potencjalne rozwiązanie problemu nieobecności pacjentów. Przeciwnego zdania jest 10 proc. ankietowanych, natomiast 6 proc. uczestników nie wyraziło opinii w tej kwestii. W ciągu niespełna dwóch godzin od uruchomienia ankiety, swój głos oddało ponad 3000 użytkowników.