Cyberprzestępcy oszukują system i algorytmy. Wykorzystują legalny mechanizm wyszukiwarki do własnych niecnych celów.
Kupują reklamy w wyszukiwarce skonstruowane w taki sposób, aby wyświetlały się przy wyszukaniu odpowiedniej frazy i przenosiły użytkownika na podstawioną stronę.
Sztuczna inteligencja szuka oszustw
Google podsumowało kwestię bezpieczeństwa reklam w 2024. Z raportu Ads Safety 2024 wynika, że firma usunęła z sieci ponad 5 mld fałszywych reklam i wyeliminowała 415 mln oszustw. Zawiesiła także aż 39,2 mln kont reklamodawców. Nie byłoby to możliwe bez udziału sztucznej inteligencji (AI).
Cyberprzestępcy nieustannie zamieniają swoje metody, aby ograniczyć wykrywanie oszukańczych działań przez systemy Google. Przedstawiona przez firmę statystyka mówi o 97 proc. wykrywalności stron niezgodnych z zasadami dzięki zastosowaniu modeli opartych na AI.
Pozostaje jeszcze niepewne 3 proc. Portal CyberDefence24 opisał jak łatwo oszukać algorytmy Google. Oszuści po prostu wykupili w wyszukiwarce reklamę, która podszywała się pod Google Ads. W rzeczywistości link przekierowywał na podstawioną stronę wyłudzającą dane. Koniec.
Bezpieczeństwo jest w naszych rękach
Google zapewnia jednak, że wprowadziło zasadę weryfikacji tożsamości reklamodawcy. Dzięki niej, nieuczciwy podmiot po zablokowaniu konta nie może zarejestrować się ponownie, a każda reklama ma mieć transparentne informacje.
Firma poinformowała także o walce z wykorzystaniem wizerunku osób publicznych. Wśród podjętych działań znalazło się powołanie stuosobowego zespołu ekspertów analizujących tego typu materiały. Dzięki temu miano zaktualizować reguły dotyczące wprowadzania użytkowników w błąd i przyspieszono zawieszanie kont łamiących zasady. „W efekcie zawiesiliśmy na stałe ponad 700 tysięcy kont wprowadzających w błąd, co przełożyło się na 90 procentowy spadek tego typu nadużyć w ubiegłym roku. Choć cieszymy się z tych wyników, wciąż nieustannie robimy wszystko, aby zapobiegać takim oszustwom” – zapewnia technologiczny gigant.
Mimo imponujących wyników i ciągłego rozwoju technologii nie można tracić z oczu swojego bezpieczeństwa, dlatego nadal nie można otwierać podejrzanych maili, podawać swoich danych osobowych, podejmować decyzji pod presją, czy bezmyślnie klikać w reklamy z wyszukiwarki.
Czytaj też:
Koniec wyszukiwania jakie znacie. Do Polski wchodzi AI Overviews