Gminy biorą się za bardziej wnikliwe kontrole dotyczące segregacji odpadów przez mieszkańców. Portal Samorządowy opisuje sposób jednej z gmin w woj. podkarpackim, która będzie wykorzystywała do tego specjalne naklejki.
Kontrole segregacji odpadów w gminach
Gminy coraz częściej kontrolują segregację odpadów, stosując m.in. naklejki ostrzegawcze na pojemnikach. Zwykle jest to żółta naklejka z napisem "nieprawidłowa segregacja", co oznacza, że kontrola zostanie ponowiona. W przypadku kolejnych błędów w segregacji, mieszkańcom, wspólnotom lub spółdzielniom grozi podwyższona opłata, nawet do czterokrotności stawki podstawowej, w zależności od regulaminu gminy.
W marcu podobne rozwiązanie wprowadził magistrat w Sędziszowie Małopolskim (woj. podkarpackie), gdzie na pojemnikach z nieprawidłowo posegregowanymi odpadami pojawiają się specjalne naklejki. Celem systemu jest poprawa jakości segregacji i wzrost poziomu recyklingu. Odpady z taką naklejką nie zostaną odebrane, a właściciele nieruchomości muszą ponownie przeprowadzić segregację, aby odpady zostały odbierane zgodnie z harmonogramem.
Będą większe kary za lekceważenie przepisów
Jeśli nieprawidłowości w segregacji odpadów będą się powtarzać, właściciele nieruchomości w Sędziszowie Małopolskim zostaną obciążeni podwyższoną opłatą za odbiór śmieci. W tym przypadku wynosi ona 47 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą nieruchomość – informuje gmina na swoim portalu internetowym.
Nowe regulacje mają na celu zwiększenie efektywności odzysku surowców oraz uniknięcie sankcji za nieosiągnięcie wymaganych wskaźników recyklingu. Samorząd podkreśla, że współpraca mieszkańców i przestrzeganie zasad segregacji przyczynią się do lepszego gospodarowania odpadami i obniżenia kosztów związanych z ich odbiorem i przetwarzaniem.