Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zaczyna postępowanie wobec irlandzkiej firmy Whaleco Technology Limited, która zajmuje się sprzedażą produktów pochodzących z chińskiej platformy sprzedażowej Temu na terenie Polski.
Temu pod lupą UOKiK, niejasne zasady umów
Serwis Temu, chińska platforma zakupowa oferująca m.in. odzież, kosmetyki i elektronikę, działa w Polsce za pośrednictwem irlandzkiej spółki Whaleco Technology Limited. Prezes UOKiK postawił jej zarzuty naruszania praw konsumentów, po kontroli sposobu prezentowania kluczowych informacji dla kupujących na stronie i w aplikacji.
Dostawcy platform handlowych muszą przekazywać konsumentom wymagane informacje w odpowiednim czasie, w tym o przysługujących im prawach oraz podziale obowiązków między sprzedawcą a platformą. Prezes UOKiK uważa, że Temu nie zapewnia konsumentom jasnych informacji na ten temat podczas zakupów online.
Inne zarzuty UOKIK wobec Temu
Kolejne wątpliwości prezesa UOKiK budzi trudny dostęp do danych sprzedawców na Temu, wymagający wielokrotnego klikania, a nawet jeśli znajdziemy już informacje, to czasem przedstawiane są w języku chińskim. Konsumentom powinna być zapewniona przejrzystość i rzetelne informacje o umowie. UOKiK sprawdzi więc, czy Temu stosuje przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zwiększa ochronę w e-commerce.
Prezes UOKiK zarzuca Temu również niewłaściwe oznaczenie przycisku finalizującego zamówienie. Zgodnie z prawem, powinien on jasno informować o obowiązku zapłaty, np. poprzez sformułowanie „z obowiązkiem zapłaty”. Obecny napis „Złóż zamówienie” może być niewystarczający i wprowadzać konsumentów w błąd.
W związku z tym irlandzka firma Whaleco Technology Limited może zostać obłożona karą przez UOKIK.