Świadczenie ratownicze może znacznie podwyższyć wysokość naszego świadczenia emerytalnego. Ten specjalny dodatek w wysokości 258 zł miesięcznie może być wypłacany osobom, które pracowały w zawodach związanych z ratownictwem.
Świadczenie ratownicze, jak otrzymać?
Aby poświadczyć uczestnictwo w akcjach ratowniczych przed 31 grudnia 2011 r., konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia, które musi być podpisane przez co najmniej trzy osoby. Wśród nich przynajmniej jedna powinna posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji publicznych lub w pracy w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej. Dodatkowo, okres pracy tej osoby musi przynajmniej częściowo pokrywać się z czasem, w którym wnioskodawca brał udział w akcjach ratowniczych, informuje interia.pl.
Wnioski o dodatek do emerytury związany z tym świadczeniem należy składać do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o wsparcie. Obsługą wypłat świadczenia zajmuje się Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Beneficjenci otrzymują środki w formie przelewu do 15. dnia każdego miesiąca.
Komu przysługuje świadczenie ratownicze?
Świadczenie ratownicze przysługuje wyłącznie osobom, które pełniły służbę jako ratownicy górscy lub strażacy ochotnicy. Jest to forma dodatku do emerytury w wysokości 258 zł miesięcznie, przeznaczona dla tych, którzy mogą wykazać odpowiedni staż pracy oraz aktywny udział w akcjach ratowniczych.
Aby otrzymać świadczenie, mężczyźni muszą udokumentować co najmniej 25 lat służby, natomiast kobiety muszą posiadać co najmniej 20-letni staż. Kluczowym wymogiem jest także udowodnienie uczestnictwa w działaniach ratowniczych, co świadczy o faktycznym zaangażowaniu w niesienie pomocy w sytuacjach zagrożenia.