Deputat węglowy to świadczenie, które przysługuje pracownikom kolei po przejściu na emeryturę, zarówno z ZUS, jak i z KRUS. Jednak zamiast w węglu kolejarze otrzymują go w formie ekwiwalentu pieniężnego.
Aby go otrzymać, trzeba spełnić warunki wynikające przede wszystkim z przepisów ustawy o restrukturyzacji PKP.
Co dokładnie mówi ustawa?
Przepisy mówią jasno, że byłemu pracownikowi kolejowemu pobierającemu emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, a także członkom rodziny tego pracownika pobierającym po nim rentę rodzinną przyznaną na podstawie wymienionych przepisów, przysługuje prawo do deputatu węglowego w ilości 1800 kg węgla kamiennego rocznie w formie ekwiwalentu pieniężnego.
Podstawą do wyliczenia wysokości ekwiwalentu jest przeciętna średnioroczna cena detaliczna tony (1000 kg) węgla kamiennego w roku, który poprzedza rok wypłaty ekwiwalentu. GUS już ogłosił, że w 2024 roku średnioroczna cena to 1703,46 zł. Następnie ZUS i KRUS koryguje ją o przewidywany w ustawie budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na dany rok (tzw. inflacja emerycka).
Pieniądze bez podatku i bez składek
Kwota ekwiwalentu pieniężnego za deputat węglowy w 2025 roku za cały rok wynosi 3228,73 zł. Za I półrocze KRUS wypłaci ekwiwalent w terminach płatności emerytur i rent, czyli w marcu 2025 roku i będzie to 1614,37 zł. Za II półrocze pieniądze znajdą się na kontach we wrześniu 2025 roku w kwocie 1614,36 zł.
Warto też dodać, że to jest świadczenie, które nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie pobiera się od tej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne. Co ciekawe, jest to także świadczenie, o które emeryci i renciści często walczą w sądzie. Przedmiotem sporu jest brak deputatu z powodu braku zatrudnienia na kolei bezpośrednio przed przejściem na emeryturę oraz brak ustalenia praw do emerytury wyłącznie na podstawie zatrudnienia na kolei.
Czytaj też:
Dobra wiadomość: zamiast 500 będzie 800 km za te same pieniądzeCzytaj też:
Znikną niektóre ulgi kolejowe. Polacy zapłacą więcej za biletyCzytaj też:
Wielki renesans kolei w Polsce. Zapowiedzieli potężne inwestycjeCzytaj też:
Mniam, mniam. Oto co najczęściej kupowaliście w Warsie podróżując po Polsce koleją