Dobra wiadomość: zamiast 500 będzie 800 km za te same pieniądze

Dobra wiadomość: zamiast 500 będzie 800 km za te same pieniądze

Dodano: 
Dziewczyna na tle torów kolejowych
Dziewczyna na tle torów kolejowych Źródło: Unsplash / Raja Tilkian
Kolej uważana jest za najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Ma cztery razy mniejszą emisję CO2 niż transport drogowy i blisko 5 razy mniejszą niż transport lotniczy.

– Zamiast 500 km linii kolejowych, które mieliśmy zmodernizować, zrewitalizować lub zbudować od zera, zbudujemy co najmniej 800 km za te same pieniądze, czyli za 10,7 mld zł, które na ten cel mamy w KPO – zapowiedział wiceminister Jan Szyszko z Ministerstwa funduszy i Polityki Regionalnej.

18 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy ma załatwić wiele polskich problemów: zwiększyć efektywność i konkurencyjność transportu szynowego, poprawić bezpieczeństwo pasażerów i przyczynić się do jeszcze większej redukcji emisji CO₂.

Powrót linii po 20 latach

Polacy mają wrócić do pociągów. Modernizacja i rewitalizacja linii kolejowych to dla obecnego rządu priorytet. Przeznaczono na nie 10,7 mld zł, co stanowi 59 proc. dostępnych środków na inwestycje kolejowe w ramach KPO. Wiceminister Szyszko zapowiedział polepszenie standardów podróży na głównych osiach komunikacyjnych kraju i podniesieniu dopuszczalnej prędkości podróży do 250 km/h.

W ramach KPO zaplanowano około 40 projektów dotyczących linii kolejowych, między innymi:

  • Przywrócenie ruchu pasażerskiego po 20 latach i modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odc. Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz: (wartość: 4 mld zł)
  • Skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości trasy Olsztyn – Ełk oraz modernizacja i elektryfikacjalinii nr 38 Giżycko – Korsze(wartość: 1,2 mld zł)
  • Powrót pociągów pasażerskich po 20 latach i rewitalizacja z elektryfikacją linii nr 181 Herby Nowe – Oleśnicana odcinku Kępno – Oleśnica(wartość: 800 mln zł 

Statystyczny Polak podróżuje koleją 11 razy w roku

W 2024 roku kolej w Polsce przewiozła ponad 407 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 33,1 mln (8,8 proc.) w porównaniu z rokiem poprzednim – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.

Liderem przewozów pozostaje Polregio, obsługujące 25 proc. wszystkich podróżnych, wyprzedzając PKP Intercity (20 proc.) i Koleje Mazowieckie (16 proc.). Statystyczny Polak podróżuje koleją 11 razy w roku, podczas gdy przeciętny mieszkaniec Unii Europejskiej korzysta z niej 17 razy.