W przeprowadzonym rok temu badaniu „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonym na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich co trzecia osoba w wieku 60+ stwierdziła, że brakuje dla tej grupy atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania.
Co więcej, seniorzy częściej używają karty płatniczej (debetowej lub kredytowej) niż gotówki. Aż 84 proc. opłaca swoje codzienne zakupy kartami, z tego 52 proc. płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Gotówką na zakupach posługuje się tylko 6 proc. ankietowanych.
Starsi Polacy nie śpią na pieniądzach tylko wpłacają je do banku
94 proc. badanych osób ma rachunek osobisty w banku. Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe: 47 proc. badanych w wieku 60+ i 48 proc. osób w wieku 70+. Co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę.
Kredyt konsumpcyjny jest dla tej grupy wiekowej coraz mniej atrakcyjny. W 2023 roku 27 proc. seniorów było skłonnych ubiegać się o taki kredyt, a w 2024 roku tylko 17 proc.
Umów kredytowych i bankowych nie rozumieją i młodsi i starsi
Na zbyt prawniczy język w umowach, a więc mało zrozumiały poskarżyło się 32 proc. badanych seniorów. 23 proc. zgłosiło w badaniu zbyt skomplikowany opis produktów finansowych oraz niedostateczną ofertę bezpiecznych produktów inwestycyjnych.
Aż 82 proc. seniorów stwierdziło, że korzysta z bankowości internetowej, ale ponad połowa respondentów (55 proc.) oceniło swój poziom wiedzy w zakresie używania Internetu, w tym bankowości internetowej, jako przeciętny. Co ciekawe, 75 proc. respondentów czuje się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej mimo, że co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze albo dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.