Stacje ładowania to coraz częstszy widok na parkingach sklepowych. Sieć sklepów Lidl już udostępniła klientom prawie 150 czynnych punktów ładowania na parkingach i wciąż oddaje kolejne. Biedronka również udostępnia ładowarki. Do końca 2024 roku pod jej sklepami ma powstać 500 stacji, z czego 300-400 zostanie oddanych do użytkowania.
Rywalizacja na liczbę stacji ładowania
Pierwsze stacje ładowania pod Biedronkami uruchomione zostały w lipcu 2023 roku w Warszawie. Za instalację i ich funkcjonowanie (oprogramowanie i obsługę płatności) odpowiada Powerdot. Do tej pory na parkingach Biedronki powstało w sumie prawie 400 stacji, które dysponują ponad 1,1 tys. złączy. Z tego 630 złączy w 210 lokalizacjach oddano już do użytkowania. Stacje mają moc 120 kW, która umożliwia naładowanie średniej wielkości baterii w około 20 minut. Biedronka ma w całej Polsce 3659 sklepów.
Sieć marketów Lidl rozwija infrastrukturę ładowania dla aut elektrycznych od 2017 roku. Obecnie dysponuje ponad 900 punktami ładowania w Polsce. Lidl nawiązał współpracę z Elocity, operatorem sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Zakłada ona zainstalowanie stacji ładowania we wszystkich placówkach sieci marketów w 2025 roku. W Polsce Lidl ma 850 placówek.
Mandaty za zajmowanie miejsca na parkingu
Z Kodeksu wykroczeń wynika, że kierowcy aut spalinowych, którzy zaparkują swoje auto w miejscu ładowania elektryków muszą się liczyć z mandatem w wysokości 3 tys. zł a nawet 5 tys. zł oraz przyznaniem jednego punktu karnego (art. 92 par. 1). Co ciekawe, taki sam mandat dostanie kierowca samochodu elektrycznego, jeżeli zajmie kopertę a nie będzie korzystał z ładowania.
Miejsca do ładowania powinny być oznakowane: "D-18, D-18a czy D-18b z tabliczkami «EV» lub «Miejsce przeznaczone wyłącznie dla pojazdów elektrycznych», a także znakami poziomymi P-18 i P-20 (popularne «koperty») z umieszczonymi na nich napisami «EV» lub «EE»".