Nie parkuj na elektryku. 5 tys. zł do wyrzucenia pod Lidlem i Biedronką

Nie parkuj na elektryku. 5 tys. zł do wyrzucenia pod Lidlem i Biedronką

Dodano: 
Neon sklepu sieci Lidl
Neon sklepu sieci Lidl Źródło: Archiwum prywatne / Jowita Flankowska
Elektromobilność wkroczyła na parkingi dyskontów. Biedronka i Lidl rozbudowują sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. Teraz nieuwaga przy parkowaniu pod sklepem będzie słono kosztować.

Stacje ładowania to coraz częstszy widok na parkingach sklepowych. Sieć sklepów Lidl już udostępniła klientom prawie 150 czynnych punktów ładowania na parkingach i wciąż oddaje kolejne. Biedronka również udostępnia ładowarki. Do końca 2024 roku pod jej sklepami ma powstać 500 stacji, z czego 300-400 zostanie oddanych do użytkowania.

Rywalizacja na liczbę stacji ładowania

Pierwsze stacje ładowania pod Biedronkami uruchomione zostały w lipcu 2023 roku w Warszawie. Za instalację i ich funkcjonowanie (oprogramowanie i obsługę płatności) odpowiada Powerdot. Do tej pory na parkingach Biedronki powstało w sumie prawie 400 stacji, które dysponują ponad 1,1 tys. złączy. Z tego 630 złączy w 210 lokalizacjach oddano już do użytkowania. Stacje mają moc 120 kW, która umożliwia naładowanie średniej wielkości baterii w około 20 minut. Biedronka ma w całej Polsce 3659 sklepów.

Sieć marketów Lidl rozwija infrastrukturę ładowania dla aut elektrycznych od 2017 roku. Obecnie dysponuje ponad 900 punktami ładowania w Polsce. Lidl nawiązał współpracę z Elocity, operatorem sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Zakłada ona zainstalowanie stacji ładowania we wszystkich placówkach sieci marketów w 2025 roku. W Polsce Lidl ma 850 placówek.

Mandaty za zajmowanie miejsca na parkingu

Z Kodeksu wykroczeń wynika, że kierowcy aut spalinowych, którzy zaparkują swoje auto w miejscu ładowania elektryków muszą się liczyć z mandatem w wysokości 3 tys. zł a nawet 5 tys. zł oraz przyznaniem jednego punktu karnego (art. 92 par. 1). Co ciekawe, taki sam mandat dostanie kierowca samochodu elektrycznego, jeżeli zajmie kopertę a nie będzie korzystał z ładowania.

Miejsca do ładowania powinny być oznakowane: "D-18, D-18a czy D-18b z tabliczkami «EV» lub «Miejsce przeznaczone wyłącznie dla pojazdów elektrycznych», a także znakami poziomymi P-18 i P-20 (popularne «koperty») z umieszczonymi na nich napisami «EV» lub «EE»".