Cała prawda o Black Friday. Oto jak Polacy oceniają promocje

Cała prawda o Black Friday. Oto jak Polacy oceniają promocje

Dodano: 
Black Friday
Black Friday Źródło: Unsplash / Tamanna Rumee
Polacy różnie oceniają promocje w Black Friday. Najwięcej zwolenników mają osoby w wieku 35-44 lata z wyższymi dochodami.

Coroczna akcja Black Friday w Polsce wzbudza coraz większe zainteresowanie. Z raportu „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” przygotowanego przez UCE RESEARCH i Shopfully wynika, że 47,6 proc. dorosłych konsumentów uważa promocje oferowane w ramach Black Friday za opłacalne. Przeciwnego zdania jest 29 proc. rodaków, a 23,4 proc. nie potrafi się określić w tej kwestii. Korzyści z akcji dostrzegają głównie osoby w wieku 35-44 lat oraz te z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Największy sceptycyzm wykazują seniorzy i osoby zarabiające 5000-6999 zł.

– Wyniki wpisują się w trend rosnącego pragmatyzmu konsumentów. Polacy nie są już naiwni wobec marketingowych akcji, ale chętnie z nich korzystają, jeśli dostrzegą dla siebie realny zysk. Sklepy powinny stawiać na przejrzystość i autentyczność promocji, ponieważ konsumenci potrafią weryfikować ceny. Warto też komunikować konkretne zyski, np. procent rabatu względem poprzedniej ceny czy gwarancję ceny minimalnej, zamiast używać ogólnych haseł. Wciąż jest potencjał do zwiększenia sprzedaży, ale warunkiem jest wiarygodność oferty – mówi Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully Poland.

Kto najczęściej korzysta z promocji?

Analitycy UCE RESEARCH podkreślają, że osoby pozytywnie oceniające promocje to najczęściej konsumenci, którzy rzeczywiście zaoszczędzili, np. kupując elektronikę, sprzęt RTV i AGD, odzież czy kosmetyki. Dla nich Black Friday to praktyczna okazja, a nie medialny mit. Z kolei przeciwnicy promocji często bazują na wcześniejszych negatywnych doświadczeniach lub generalnym sceptycyzmie wobec marketingu.

– Natomiast niezdecydowana postawa najczęściej świadczy o braku osobistych doświadczeń w robieniu zakupów w okolicach Black Friday i o niezainteresowaniu promocjami. Może to też sugerować sprzeczne doświadczenia i informacje związane z akcjami wyprzedażowymi. Jeśli dominować będą sztuczne promocje i marketingowe triki, to niezdecydowani konsumenci staną się niechętni lub pozostaną bierni. Kluczowe będzie więc zdobycie ich zaufania – wyjaśnia ekspert z Shopfully Poland.

Różnice w ocenie promocji

Z raportu wynika, że mężczyźni częściej niż kobiety uznają promocje za opłacalne, szczególnie osoby w wieku 35-44 lat, z wykształceniem zawodowym i dochodami powyżej 9 tys. zł. Dzieje się tak głównie dlatego, że kupują dobra trwałe, takie jak elektronika, sprzęt sportowy czy narzędzia, gdzie rabaty są rzeczywiście wyraźne. Kobiety natomiast bardziej porównują ceny i pamiętają wcześniejsze oferty, co przekłada się na większy sceptycyzm wobec promocji. Starsi konsumenci i osoby z dochodami 5000-6999 zł częściej uznają oferty Black Friday za nieopłacalne, szczególnie w dużych miastach, gdzie promocje są powtarzalne i rozciągnięte w czasie.

– Sceptycyzm jest już powszechny i niezależny od płci, bo wielu konsumentów zraziło się do sztucznych rabatów. Starsi klienci częściej nie ufają nowym formom promocji i e-commerce. Mają też doświadczenie z wieloletnich obserwacji handlu. Polacy z dochodami rzędu 5000-6999 zł mogą mieć większe oczekiwania wobec transparentności ofert. Lepiej wykształcone osoby są często bardziej krytyczne wobec przekazów marketingowych i skłonne weryfikować informacje. Z kolei mieszkańcy dużych miast częściej widzą, że promocje są powtarzalne i rozciągnięte w czasie, więc postrzegają je jako mniej atrakcyjne – dodaje Robert Biegaj.

Czytaj też:
Pierwszy taki grudzień od lat. Trzy niedziele handlowe przed świętami

Black Friday w Polsce

Black Friday w Polsce jest postrzegany zarówno jako okazja do oszczędności, jak i temat budzący sceptycyzm. Prawie połowa konsumentów dostrzega realne korzyści z promocji, korzystając z nich przy zakupie elektroniki, sprzętu AGD, odzieży czy kosmetyków. Niemal jedna trzecia pozostaje ostrożna lub niezdecydowana, często z powodu wcześniejszych doświadczeń z ofertami, które nie były atrakcyjne lub zostały uznane za sztuczne.

Dane pokazują również wyraźne różnice w podejściu do promocji w zależności od wieku, płci i poziomu dochodów – osoby w wieku 35-44 lat oraz z wyższymi dochodami częściej uznają promocje za opłacalne, natomiast seniorzy i konsumenci z średnimi dochodami są bardziej sceptyczni.

Czytaj też:
Od jutra tania kawa. W tej sieci kupisz ją za mniej niż pół ceny
Czytaj też:
Ta sieć nie przestaje zaskakiwać. Debiutuje z produktami, które „uśmiechają się” z półek

Źródło: UCE RESEARCH / Shopfully