Do pustoszejących kościołów w Europie zdążyliśmy już przywyknąć, jednak okazuje się, że nie tylko tam zaglądamy coraz rzadziej. Najnowsze badania, na które powołuje się Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wskazują, że Polacy, podobnie jak większość Europejczyków coraz rzadziej uczęszczają również na wydarzenia sportowe.
Wydarzenia sportowe coraz mniej popularne
W 2022 r. w Polsce aż 83 proc. osób powyżej 16. roku życia nie uczestniczyło w żadnym wydarzeniu sportowym. To wynik gorszy w porównaniu z 2015 r., kiedy brak zaangażowania w takie imprezy deklarowało 72 proc. osób, co oznacza spadek o 11 pkt proc. Spośród tych, którzy brali udział w wydarzeniach sportowych, 71 proc. uczestniczyło w nich od 1 do 3 razy w ciągu roku, a pozostałe 29 proc. co najmniej 4 razy. Biorąc pod uwagę podział na płeć, w 2022 r. jedynie 10 proc. kobiet zadeklarowało, że choć raz uczestniczyło w imprezie sportowej, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł prawie 24 proc., wynika z analiz (PIE).
Wzrost cen biletów na wydarzenia sportowe nie okazał się kluczowym czynnikiem wpływającym na spadek frekwencji widzów. Z badań Eurostatu wynika, że spośród Polaków, którzy w ciągu roku nie uczestniczyli w żadnej imprezie sportowej, jedynie 2 proc. wskazało problemy finansowe jako powód absencji. Jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie, mimo że w latach 2015-2022 ceny biletów na wydarzenia sportowe w Polsce wzrosły bardziej niż przeciętnie w Unii Europejskiej – o 25 proc. w porównaniu do 16 proc. w UE.
Gdzie oglądamy wydarzenia sportowe
Jednym z istotnych powodów rezygnacji z uczestnictwa w wydarzeniach sportowych jest możliwość śledzenia ich w innej formie. W Polsce 29 proc. osób, które w 2022 roku nie pojawiły się na żadnej imprezie sportowej, wskazało, że preferują oglądanie wydarzeń inaczej niż na żywo. Wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w Estonii, Chorwacji i na Litwie. Inne przyczyny, jak brak zainteresowania oraz brak czasu, podało odpowiednio 46 proc. i 7 proc. badanych.
Światowy sposób konsumpcji sportu ewoluuje. Według badania IBM z 2024 r., tradycyjna telewizja i streaming nadal dominują, ale coraz więcej osób wybiera urządzenia mobilne – co piąty badany preferuje telefon do oglądania sportu. Młodsze pokolenie (18-29 lat) częściej ogląda skróty meczów na platformach społecznościowych. W Polsce w sezonie 2023/2024 skróty meczów Ekstraklasy obejrzano ponad 107 mln razy, z czego 41 proc. na TikToku, wyprzedzając Facebook i YouTube.