Koszty mogą być ogromne. Wielka branża z Polski straci na amerykańskich cłach

Koszty mogą być ogromne. Wielka branża z Polski straci na amerykańskich cłach

Dodano: 
Amerykański bokser
Amerykański bokser Źródło: Pexels / cottonbro studio
Wyjątkowo agresywna polityka cłowa Białego Domu dotknie szczególnie jedną z dużych polskich branż przemysłu. Prognozy przedstawił Polski Instytut Ekonomiczny.

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przedstawił prognozy wpływu amerykańskich ceł na polską i europejską branżę motoryzacyjną. Liczne firmy powiązane z branżą mogą stracić bardzo wiele z powodu nowej polityki handlowej prowadzonej przez Waszyngton.

Branża motoryzacyjna straci przez amerykańskie cła

W 2024 r. w Polsce funkcjonowało 468 firm motoryzacyjnych zatrudniających powyżej 10 osób. Zatrudniały one łącznie ponad 195 tys. pracowników, co stanowiło nieco ponad 3 proc. ogółu zatrudnionych w przedsiębiorstwach tej wielkości. Największą część branży stanowiła produkcja części i podzespołów do pojazdów silnikowych — odpowiadająca za 68 proc. firm i 75 proc. zatrudnienia. Produkcją nadwozi, przyczep i naczep zajmowało się 24 proc. firm, a jedynie 9 proc. wytwarzało pojazdy samochodowe.

Wartość sprzedaży firm produkujących części i podzespoły w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. sięgnęła 87,3 mld zł, co stanowiło 54 proc. łącznej sprzedaży sektora motoryzacyjnego. Produkcja samych pojazdów odpowiadała za 42 proc. Wprowadzone przez USA cła na towary z UE, obowiązujące od 2 kwietnia, mogą ograniczyć eksport polskiej branży o ok. 1 proc. Efekty pośrednie dotkną także eksport do państw takich jak Niemcy, które znaczną część swojej produkcji motoryzacyjnej kierują do USA, co może przełożyć się na spadek produkcji w Polsce o ok. 0,9 proc.

Eksportujemy głównie do krajów UE

W 2023 r. największą część polskiego eksportu motoryzacyjnego stanowiły akumulatory litowo-jonowe, których wartość sięgnęła 10,5 mld zł – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Znaczące były też wpływy ze sprzedaży samochodów osobowych (7,1 mld zł) oraz pojazdów dostawczych i ciężarowych (6,5 mld zł). Kluczowym odbiorcą zarówno gotowych pojazdów, jak i części oraz akcesoriów, pozostają Niemcy.

Eksport polskiej branży motoryzacyjnej trafia głównie na rynki europejskie. W 2023 r. Niemcy odpowiadały za 31 proc. całkowitej wartości eksportu. Kolejne miejsca zajmowały Czechy (8,97 proc.), Francja (7,42 proc.), Słowacja (6,93 proc.), Włochy (5,81 proc.) i Wielka Brytania (5,53 proc.). Największym pozaeuropejskim odbiorcą były Stany Zjednoczone, choć ich udział był stosunkowo niewielki i wyniósł 2,57 proc.