Od 1 kwietnia olbrzymia zmiana w kwestii wysyłki listów. Te wyślesz z kawiarni

Od 1 kwietnia olbrzymia zmiana w kwestii wysyłki listów. Te wyślesz z kawiarni

Dodano: 
Praca biurowa
Praca biurowa Źródło: Unsplash / John Schnobrich
Od 1 kwietnia 2025 r. wchodzi obowiązek wysyłki listów poleconych za pomocą e-skrzynki dla kolejnej grupy podmiotów.

Od 1 kwietnia 2025 r. firmy zarejestrowane w KRS muszą korzystać z e-Doręczeń, które zastępują tradycyjne listy polecone. Skrzynka ADE umożliwia prowadzenie korespondencji elektronicznej o pełnej mocy prawnej oraz aktywację usługi „e-Polecony” Poczty Polskiej, przeznaczonej do kontaktów między podmiotami niepublicznymi. O zmianach pisze Portal Samorządowy.

E-doręczenia coraz popularniejsze

Od 1 kwietnia przedsiębiorstwa zarejestrowane w KRS muszą korzystać z systemu e-Doręczeń – przypomina Poczta Polska. Aby założyć wymagany adres ADE, należy złożyć wniosek przez Biznes.gov.pl i podpisać go elektronicznie. Po aktywacji adres trafia do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE), a instrukcja uruchomienia skrzynki e-Doręczeń jest przesyłana mailem.

System e-Doręczeń obowiązuje instytucje publiczne już od 1 stycznia, jednak nie obyło się bez problemów. Ministerstwo Cyfryzacji potwierdziło trudności techniczne, takie jak opóźnienia w nadawaniu przesyłek, kłopoty z pobieraniem załączników i brak niektórych elementów w wiadomościach.

Na czym polega system e-doręczeń

Korzystając z ADE, przedsiębiorcy mogą prowadzić korespondencję elektroniczną o takiej samej mocy prawnej jak listy polecone za potwierdzeniem odbioru. Skrzynka ADE umożliwia również aktywację usługi „e-Polecony” Poczty Polskiej, przeznaczonej do kontaktów między podmiotami niepublicznymi, np. przedsiębiorcami i osobami fizycznymi. Operatorem systemu e-Doręczeń dla obywateli, spółek i JDG jest Poczta Polska, choć przedsiębiorcy mogą wybrać komercyjnego dostawcę za opłatą.

Radca prawny Magdalena Kordas cytowana przez Portal Samorządowy wyjaśnia, że wniosek o ADE musi być składany zgodnie z zasadami reprezentacji – jeśli spółkę reprezentują dwie osoby, obie muszą się uwierzytelnić. Możliwe jest też ustanowienie pełnomocnika. Następnie administrator skrzynki zarządza dostępem i uprawnieniami. W przypadku dużych firm zaleca się nadanie uprawnień kilku pracownikom, np. z działów HR, finansów i księgowości.