Mandaty za prędkość do obalenia? NIK podsuwa argument

Mandaty za prędkość do obalenia? NIK podsuwa argument

Dodano: 
Policja
Policja Źródło: Unsplash / Dario Daniel Silva
Najwyższa Izba Kontroli daje argument kierowcom, którzy dostali mandat za przekroczenie prędkości mierzony przyrządami służącymi do odcinkowego pomiaru prędkości.

"Działalność organów administracji miar w zakresie wynikającym z przepisów Prawa o miarach nie zawsze była prowadzona w sposób prawidłowy" – napisała w swoim raporcie Najwyższa Izba Kontroli. Legalizację przyrządów służących do odcinkowego pomiaru prędkości na sześciu drogach przeprowadzono z naruszeniem prawa.

Źle działające radary na sześciu polskich drogach

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w Głównym Urzędzie Miar w Warszawie oraz w Okręgowych Urzędach Miar w Białymstoku, Krakowie, Łodzi, Szczecinie i we Wrocławiu. Obejmowała ona okres od 1 stycznia 2021 roku do 30 czerwca 2023 roku. Wniosek: na sześciu drogach dopuszczono do użytkowania przyrządy pomiarowe (w tym widoczne dla kierowców kamery) zalegalizowane w sposób nieodpowiadający wymogom właściwego rozporządzenia.

Których dróg dotyczyła kontrola?

  • drogi ekspresowej S7 w tunelu Naprawa-Skomielna Biała;
  • drogi krajowej nr 9 Kolbuszowa – Kolbuszowa Górna;
  • drogi wojewódzkiej nr 871 Stalowa Wola – Jamnica;
  • drogi krajowej nr 19 Krościenko Wyżne – Iskrzynia;
  • drogi krajowej nr 94 Tarnów – Ładna;
  • drogi krajowej nr 93 w tunelu pod Świną w Świnoujściu.

Tysiące mandatów za przekroczenie prędkości do umorzenia?

Tylko w tunelu Naprawa-Skomielna Biała na drodze ekspresowej S7, od 4 listopada 2022 roku do 29 września 2023 roku zarejestrowano co najmniej 24,1 tys. przekroczeń prędkości. Kierowcy dostali 4,9 tys. mandatów karnych na kwotę blisko 1,44 mln zł.

Od ponad dwóch lat w Polsce obowiązuje przepis nakazujący zachowanie minimalnego odstępu między pojazdami na autostradach i drogach szybkiego ruchu. NIK zauważył, że choć istnieją urządzenia, które mogą mierzyć odległość, to nie były one poddawane kontroli metrologicznej w zakresie tej funkcji. Mierniki TruCam LTI 20/20 służą głównie do pomiaru prędkości. Brakuje badań, które potwierdziłyby ich precyzję w określaniu odległości między pojazdami. Między czerwcem 2021 a czerwcem 2023 roku policja wystawiła co najmniej 2,4 tys. mandatów posługując się tymi urządzeniami.

"Monitoring realizacji wniosków pokontrolnych sformułowanych w niniejszej kontroli wskazuje, że do dnia dzisiejszego nie wprowadzono postulowanych zmian w przepisach Prawa o miarach oraz rozporządzeniach Ministra Rozwoju i Technologii" – podkreśliła w raporcie NIK.