Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta podjął decyzję o nałożeniu kary na operatora sieci kablowej Vectra na niebagatelną sumę 68 mln zł. Decyzja ma związek ze zmianami, jakich dokonywała firma podczas trwania umów z klientami. Część z tych pieniędzy trafi również na konta pokrzywdzonych klientów.
Vectra ukarana przez UOKiK
Na operatora komórkowego Vectra nałożono karę w wysokości ponad 68 mln zł (68 457 916 zł) za stosowanie niezgodnych z prawem praktyk. Decyzję w tej sprawie wydał Prezes UOKiK po przeprowadzeniu postępowania, które ujawniło liczne skargi konsumentów. Klienci zarzucali spółce modyfikowanie umów w trakcie ich obowiązywania na podstawie niejasnych i nieprzejrzystych kryteriów. W swojej decyzji UOKiK zakazał stosowania niedozwolonych postanowień umownych, podkreślając naruszenie praw konsumenckich przez operatora, dowiadujemy się z komunikatu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
We wrześniu 2022 roku Vectra wprowadziła do umów z konsumentami klauzule umożliwiające zmiany warunków umowy, w tym podwyżki opłat oraz wprowadzenie nowych, nieprzewidzianych wcześniej kosztów. Zmiany te mogły być uzasadniane inflacją lub innymi, ogólnie określonymi czynnikami, takimi jak wzrost kosztów świadczenia usług. Klauzule były jednak niejasno sformułowane, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzenia ich wpływu na wysokość rachunków. Dawały one operatorowi swobodę w decydowaniu o podwyżkach, nie przewidując jednak ewentualnych obniżek opłat.
Prezes UOKiK ustalił, że Vectra wykorzystywała te klauzule do zmiany warunków umowy, przerzucając odpowiedzialność za zmiany gospodarcze na konsumentów. Co więcej, w tym samym czasie firma nadal oferowała nowym klientom umowy na dotychczasowych, niższych warunkach. Wkrótce po podpisaniu umowy klienci dowiadywali się o planowanych podwyżkach.
Klienci otrzymają pieniądze od Vectry
„Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Vectrę karę finansową w wysokości ponad 68 mln zł. Po uprawomocnieniu się decyzji spółka będzie musiała również zwrócić uprawnionym konsumentom sumę uiszczonych podwyżek abonamentowych. Poinformuje także na swojej stronie internetowej oraz portalu społecznościowym Facebook o zaprzestaniu stosowania abuzywnych klauzul. Szczegółowe informacje dotyczące przysporzenia dla konsumentów znajdują się w decyzji”– czytamy na stronie UOKiK.