Jeden czynnik blokuje działanie. Dlatego polskie firmy tracą

Jeden czynnik blokuje działanie. Dlatego polskie firmy tracą

Dodano: 
Brak komunikacji
Brak komunikacji Źródło: Pixabay / Sammy-Sander
Polskie firmy zostają w tyle pod względem innowacji. Kwestię przeanalizował Polski Instytut Ekonomiczny wskazując na potencjalne przyczyny

Zbyt słabo rozwinięta sieć współpracy pomiędzy polskimi firmami jest jedną z głównych przyczyn, z powodu których cierpi ich innowacyjność. Kwestię słabej komunikacji pomiędzy polskimi podmiotami gospodarczymi przeanalizował Polski Instytut Ekonomiczny.

Brak komunikacji ważnym powodem niewystarczającego rozwoju

Współpraca przedsiębiorstw, zwłaszcza w obszarach badań, rozwoju i innowacji, jest kluczowa dla wzrostu produktywności i konkurencyjności. Jednak w Polsce poziom partnerstwa strategicznego między firmami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi, jest znacznie niższy niż w innych krajach UE.

Według OECD tylko 14 proc. polskich firm angażuje się w tego typu współpracę, podczas gdy w Finlandii to 37 proc., a w Niemczech 25 proc. Przyczyną może być dominująca w polskiej przedsiębiorczości konkurencyjność i awersja do ryzyka, a także postrzeganie kosztów współpracy jako zbyt wysokich w stosunku do długoterminowych korzyści.

Co ciekawe, firmy obecne na rynkach międzynarodowych częściej dostrzegają zalety współpracy – 18 proc. z nich uważa, że obniża ona ryzyko działalności, w porównaniu do 8 proc. firm działających tylko lokalnie. Eksperci OECD podkreślają, że niski poziom współpracy ogranicza możliwości polskich MŚP w konkurowaniu z zagranicznymi firmami oraz utrudnia dostęp do nowoczesnych technologii i innowacji.

W jakich obszarach współpracują polskie firmy

Małe polskie firmy rzadko podejmują współpracę biznesową – robi to mniej niż 10 proc. z nich. Wśród średnich odsetek ten wynosi 25 proc., a w dużych firmach sięga niespełna 45 proc. To jednak wciąż znacznie mniej niż w Finlandii (69 proc.) czy Niemczech (63 proc.), co pokazuje, że ograniczone zasoby to niejedyna bariera. Wyjątkiem jest sektor energetyczny, gdzie poziom współpracy wynosi 36,8 proc., przewyższając Czechy i Słowację.

Polskie firmy najczęściej współpracują z dostawcami, konsultantami i podmiotami w grupach biznesowych, ale w większości tych obszarów wypadają gorzej niż średnia unijna. Relatywnie lepiej wygląda współpraca z uczelniami, zwłaszcza w branży ICT, choć nadal pozostaje poniżej standardów UE. Wciąż niewielu przedsiębiorców decyduje się także na wspólne występowanie o licencje.