Z danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wynika, że aż 75 proc. warsztatów samochodowych w Polsce boryka się z brakami kadrowymi. Taka sytuacja doprowadza do strat dla przedsiębiorców prowadzących zakłady mechaniki samochodowej, ale również dla kierowców, którzy czekają dłużej i płacą więcej.
Brakuje pracowników w warsztatach samochodowych
Zgodnie z danymi SDCM, na które powołuje się money.pl w Polsce działa około 24 tys. warsztatów samochodowych, z czego aż 75 proc. z nich boryka się z problemem braku wykwalifikowanych fachowców. Jak zauważył Bęben, główną przyczyną tego niedoboru jest niewielki napływ młodych ludzi do zawodu mechanika samochodowego.
Warto zauważyć, że zawód ten wymaga nie tylko umiejętności technicznych, ale także ciągłego doskonalenia i aktualizacji wiedzy, co może być zniechęcające dla wielu potencjalnych kandydatów. Dodatkowo, konkurencja ze strony innych branż, które oferują lepsze warunki pracy i wyższe zarobki, sprawia, że młodzi ludzie rzadziej decydują się na karierę w motoryzacji.
Brak dostatecznej liczby specjalistów może prowadzić do problemów z obsługą klientów, co z kolei wpływa na jakość usług w warsztatach. W obliczu tych wyzwań, istotne staje się wdrażanie programów promujących zawód mechanika, a także zwiększanie atrakcyjności kształcenia w tej dziedzinie, aby przyciągnąć więcej młodych ludzi do branży.
Szef SDCM zachęca młodych ludzi do kształcenia się w zawodzie mechanika
Według prezesa SDCM, branża motoryzacyjna to doskonałe miejsce dla młodych ludzi zainteresowanych motoryzacją i techniką. Oferuje ona nie tylko atrakcyjne warunki pracy, ale także możliwość rozwoju zawodowego i zdobywania nowych umiejętności. To idealne środowisko dla tych, którzy chcą budować przyszłość w dynamicznie rozwijającym się sektorze.
„Wielu potencjalnych adeptów odstrasza nie najlepszy wizerunek tej profesji. Stereotypowe skojarzenia to brudne ręce i ciężka fizyczna praca w kanale czy pod podnośnikiem. Jednak obecnie praca w warsztacie wygląda inaczej. Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści z dyplomem inżyniera, którzy w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane systemy komputerowe i elektroniczne” – mówi prezes SDCM Tomasz Bęben cytowany przez money.pl.