Uczniowie już w przyszłym roku będą mogli załapać się na bezpłatny sprzęt, który wspomoże edukację cyfrową w Polsce. Wszystko ma dziać się w ramach specjalnego programu "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji", który polski rząd musi wprowadzić, aby otrzymać na cyfryzację edukacji pieniądze ze środków Unii Europejskiej.
Rozwój edukacji cyfrowej w polskich szkołach
Aby rozwój edukacji cyfrowej w Polsce mógł postępować, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego sprzętu oraz dostępu do Internetu zarówno uczniom, jak i nauczycielom oraz szkołom. Wykorzystywanie technologii cyfrowych przez nauczycieli i uczniów odgrywa istotną rolę w procesie nauczania, wspierając rozwój edukacyjny młodzieży nie tylko w murach szkoły, ale także poza nią. Szczególnie wyraźnie uwidoczniło się to podczas pandemii COVID-19, kiedy nauka zdalna stała się koniecznością.
Dokument "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji" określa kluczowe działania, które należy podjąć, aby w pełni zrealizować wizję zawartą w podstawie programowej oraz w dokumentach unijnych. Celem tych działań jest przygotowanie przyszłych pokoleń do wyzwań, jakie niesie ze sobą społeczeństwo cyfrowe, związanych z postępem w informatyce i technologiach cyfrowych. Realizacją tych zadań powinny zająć się szkoły, uczelnie oraz inne instytucje edukacyjne, a także administracja, w ramach szerszej cyfrowej transformacji edukacji, stanowiącej fundament dla transformacji cyfrowej całego społeczeństwa – wynika z informacji opublikowanych przez resort edukacji.
735 tys. laptopów dla uczniów polskich szkół
Jednym z punktów harmonogramu w ramach „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” jest zakup nowych laptopów lub tabletów dla uczniów szkół podstawowych oraz modernizacja sieci wewnętrznej w budynkach szkolnych. Działania te mają zostać zrealizowane do końca 2026 roku, a na ich sfinansowanie przeznaczone zostanie 735 tys. urządzeń z Krajowego Planu Odbudowy, finansowanego przez budżet UE, podaje infor.pl.
Choć sprzęt nie zostanie uczniom przekazany na własność, będą mogli z niego korzystać w domu, m.in. do odczytywania cyfrowych podręczników. Potwierdza to zapis w „Polityce Cyfrowej Transformacji Edukacji”, który mówi o możliwości wypożyczania sprzętu komputerowego uczniom, co także podkreśla pkt 6 Dekalogu Cyfrowej Transformacji Edukacji.