Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź, która nawiedziła we wrześniu południowo-wschodnią Polskę, mogą liczyć na możliwość zwolnienia ich z comiesięcznych składek płaconych do ZUS. Poszkodowani przez powódź muszą spełnić dodatkowe warunki.
Czasowe zwolnienie ze składek dla ofiar powodzi
Od 6 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy, organizacje pożytku publicznego i rolnicy, których działalność ucierpiała w wyniku powodzi z września 2024 r., będą mogli ubiegać się o umorzenie składek. Dotyczy to osób prowadzących działalność na obszarach dotkniętych klęską żywiołową, poinformował 4 grudnia ZUS.
Aby uzyskać umorzenie, konieczne będzie udokumentowanie spadku przychodów z działalności o co najmniej 40 proc. Porównywane będą przychody z września 2024 r. i września 2023 r. lub października 2024 r. i października 2023 r. W przypadku rozpoczęcia działalności w 2024 r., spadek przychodów zostanie porównany między wrześniem a sierpniem tego samego roku.
Kto może składać wniosek o umorzenie składek
Należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. mogą zostać umorzone na wniosek płatników składek poszkodowanych przez powódź z września 2024 r. Z wnioskiem mogą wystąpić zarówno osoby, które opłaciły składki za wskazany okres, jak i ci, którzy mają ustalony nowy termin płatności na 15 września 2025 r. lub zawarli z ZUS umowę o rozłożenie należności na raty lub odroczenie terminu płatności obejmujące składki z tego okresu.
Dla płatników opłacających składki na własne ubezpieczenie decyzja o umorzeniu może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami. Może to wpłynąć na ich przyszłe prawa do świadczeń z ZUS, a także na wysokość tych świadczeń. Warto rozważyć te skutki przed złożeniem wniosku o umorzenie.