Dodatkowe 5 tys. zł już niedługo. Dostaniesz na jeden produkt

Dodatkowe 5 tys. zł już niedługo. Dostaniesz na jeden produkt

Dodano: 
Paulina Hennig-Kloska
Paulina Hennig-Kloska Źródło: Wikimedia Commons / Bartosz Marzec / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0
Niedawno Ministerstwo Klimatu i Środowiska obiecywało Polakom specjalną dopłatę do rowerów elektrycznych. Obietnica staje się coraz bardziej realna.

NFOŚiGW potwierdza, że prowadzone są prace nad znalezieniem najlepszego źródła finansowania programu. Początkowo planowano przeznaczyć na ten cel 300 mln zł z Funduszu Modernizacyjnego, jednak brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego wymusił konieczność poszukiwania innych rozwiązań, informuje "Fakt".

5 tys. zł na nowy pojazd elektryczny

Przygotowaniem programu "Mój rower elektryczny" zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Ma on zachęcić Polaków do korzystania z ekologicznych środków transportu. Dzięki niemu możesz otrzymać dofinansowanie na zakup nowego roweru elektrycznego lub roweru cargo. Maksymalna kwota dofinansowania to 5 tys. zł dla zwykłych rowerów elektrycznych i 9 tys. zł dla rowerów cargo.

Program dobrym pomysłem na rozwój branży

Eksperci, na których powołuje się "Fakt" z dużym optymizmem oceniają perspektywy rozwoju rynku rowerów elektrycznych w Polsce. Zgodnie z prognozami VeloBanku, wartość całego rynku rowerowego w kraju ma osiągnąć rekordowy poziom 4,9 mld zł w 2024 r., co świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków ekologicznymi środkami transportu. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment rowerów elektrycznych, którego udział w rynku stale rośnie, osiągając obecnie wartość około 1,25 mld zł. Oznacza to, że coraz większa liczba konsumentów dostrzega korzyści wynikające z korzystania z rowerów wspomaganych elektrycznie, zarówno w codziennych dojazdach, jak i rekreacji.

Chociaż pierwotnie planowany termin uruchomienia rządowego programu wspierającego rozwój infrastruktury dla rowerów elektrycznych oraz dotacji na ich zakup uległ opóźnieniu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nadal pozostaje zaangażowany w realizację tego projektu. Obecnie trwają intensywne prace nad udoskonaleniem programu, który uwzględnia szereg uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Wprowadzane zmiany mają na celu lepsze dopasowanie projektu do potrzeb rynku oraz konsumentów, a także dostosowanie go do wymogów formalnych instytucji finansujących.

Początkowo planowano, że program będzie finansowany ze środków Funduszu Modernizacyjnego, a jego budżet wyniesie 300 mln zł. Jednak brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na przyznanie środków z tego funduszu zmusił NFOŚiGW do poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania. Fundusz rozważa obecnie możliwość ponownego zgłoszenia poprawionej wersji projektu do EBI w przyszłym roku, co daje nadzieję na uzyskanie wsparcia w 2025 r.

W związku z tym, proces składania wniosków o dotacje, które mają wspierać zakup rowerów elektrycznych przez konsumentów, nie rozpocznie się wcześniej niż w 2025 r. Eksperci jednak podkreślają, że dalszy rozwój tego programu może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia wzrostu rynku rowerowego w Polsce, zwłaszcza w kontekście globalnych trendów związanych z zieloną transformacją i promowaniem transportu przyjaznego dla środowiska.