NFOŚiGW potwierdza, że prowadzone są prace nad znalezieniem najlepszego źródła finansowania programu. Początkowo planowano przeznaczyć na ten cel 300 mln zł z Funduszu Modernizacyjnego, jednak brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego wymusił konieczność poszukiwania innych rozwiązań, informuje "Fakt".
5 tys. zł na nowy pojazd elektryczny
Przygotowaniem programu "Mój rower elektryczny" zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Ma on zachęcić Polaków do korzystania z ekologicznych środków transportu. Dzięki niemu możesz otrzymać dofinansowanie na zakup nowego roweru elektrycznego lub roweru cargo. Maksymalna kwota dofinansowania to 5 tys. zł dla zwykłych rowerów elektrycznych i 9 tys. zł dla rowerów cargo.
Program dobrym pomysłem na rozwój branży
Eksperci, na których powołuje się "Fakt" z dużym optymizmem oceniają perspektywy rozwoju rynku rowerów elektrycznych w Polsce. Zgodnie z prognozami VeloBanku, wartość całego rynku rowerowego w kraju ma osiągnąć rekordowy poziom 4,9 mld zł w 2024 r., co świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków ekologicznymi środkami transportu. Szczególnie dynamicznie rozwija się segment rowerów elektrycznych, którego udział w rynku stale rośnie, osiągając obecnie wartość około 1,25 mld zł. Oznacza to, że coraz większa liczba konsumentów dostrzega korzyści wynikające z korzystania z rowerów wspomaganych elektrycznie, zarówno w codziennych dojazdach, jak i rekreacji.
Chociaż pierwotnie planowany termin uruchomienia rządowego programu wspierającego rozwój infrastruktury dla rowerów elektrycznych oraz dotacji na ich zakup uległ opóźnieniu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nadal pozostaje zaangażowany w realizację tego projektu. Obecnie trwają intensywne prace nad udoskonaleniem programu, który uwzględnia szereg uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Wprowadzane zmiany mają na celu lepsze dopasowanie projektu do potrzeb rynku oraz konsumentów, a także dostosowanie go do wymogów formalnych instytucji finansujących.
Początkowo planowano, że program będzie finansowany ze środków Funduszu Modernizacyjnego, a jego budżet wyniesie 300 mln zł. Jednak brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na przyznanie środków z tego funduszu zmusił NFOŚiGW do poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania. Fundusz rozważa obecnie możliwość ponownego zgłoszenia poprawionej wersji projektu do EBI w przyszłym roku, co daje nadzieję na uzyskanie wsparcia w 2025 r.
W związku z tym, proces składania wniosków o dotacje, które mają wspierać zakup rowerów elektrycznych przez konsumentów, nie rozpocznie się wcześniej niż w 2025 r. Eksperci jednak podkreślają, że dalszy rozwój tego programu może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia wzrostu rynku rowerowego w Polsce, zwłaszcza w kontekście globalnych trendów związanych z zieloną transformacją i promowaniem transportu przyjaznego dla środowiska.