Leci rekompensata. mPay i Revolut muszą zwrócić pieniądze klientom

Leci rekompensata. mPay i Revolut muszą zwrócić pieniądze klientom

Dodano: 
Revolut
Revolut Źródło: Materiały prasowe / Revolut
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że obie firmy źle informowały klientów o zmianach warunków umów, a w szczególności o podwyżkach opłat. I muszą je zwrócić swoim klientom.

mPay i Revolut to dwie osobno działające firmy. mPay umożliwia finansowe transakcje za pomocą telefonu. Aplikacją mPay kupimy bilety komunikacyjne, uregulujemy płatność za parkowanie czy zasilimy telefoniczne konta prepaid. Revolut Bank UAB jest najbardziej znany z wielowalutowej karty zarządzanej przez aplikację mobilną, dzięki której można płacić w sieci oraz w lokalach i sklepach stacjonarnych ponosząc przy tym z reguły niższe koszty niż przy płatnościach zwykłą kartą bankową.

Niestety, zdaniem UOKiK obie firmy naruszyły zbiorowe interesy Polaków i muszą to naprawić. Obie firmy zwrócą klientom kwoty, które zostały przez nich automatycznie nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń. O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci obu spółek, jak i nieaktywni użytkownicy aplikacji mPay. Obie spółki zaoferują również czasowe udogodnienia w ramach rekompensaty. W przypadku mPay – bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny „GOLD”, a dla korzystających z Revolut Bank UAB – bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.

Złe informowanie klientów się mści

Obaj dostawcy usług nie dostarczali na trwałym nośniku informacji o proponowanych zmianach warunków umów zawieranych ze swoimi klientami. Nie mieli też w swoich umowach odpowiednich klauzul modyfikacyjnych pozwalających na ich zmianę.

Co UOKiK uważa za trwały nośnik? Jest to zdaniem urzędu dokument papierowy, karta pamięci, pendrive, wiadomość mailowa lub załączony do niej plik, np. w formacie pdf. Niestety obaj przedsiębiorcy zawiadamiali klientów używając na przykład hiperłącza.

Wyraźna różnica między trwałym i nietrwałym nośnikiem informacji

Możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji nie daje klientom pewności, że jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona. Przedsiębiorca ma techniczną możliwość modyfikacji treści i zawartości swojej strony. Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty.