Maturę zdasz poniżej 30 proc. Nadchodzą zmiany w punktacji

Maturę zdasz poniżej 30 proc. Nadchodzą zmiany w punktacji

Dodano: 
Sala egzaminacyjna
Sala egzaminacyjna Źródło: Pexels / Andy Barbour
Maturzyści, którzy będą podchodzili do egzaminu dojrzałości w 2025 r. powinni zapoznać się z nowym systemem punktowania.

Maturzyści który będą podchodzili do egzaminu kończącego szkołę średnią w trzech kolejnych latach (2025 r., 2026 r., 2027 r.) mogą mówić o sporym szczęściu. Zdać egzamin będzie im dużo łatwiej, ponieważ wszystko na to wskazuje, że nie będzie progu 30 proc. dobrych odpowiedzi, który umożliwia zaliczenie matury. Zmiany opisuje infor.pl.

Matura 2025 na nowych zasadach

W odpowiedzi na potrzeby maturzystów oraz w celu zapewnienia jeszcze większej rzetelności egzaminów maturalnych, rząd wprowadza istotne zmiany w obowiązujących przepisach. Jedną z najważniejszych nowości jest przedłużenie okresu, w którym maturzyści będą zwolnieni z obowiązku uzyskania co najmniej 30 proc. punktów z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego. To rozwiązanie, które cieszyło się dużym zainteresowaniem, będzie obowiązywało przez kolejne trzy lata szkolne, aż do 2027 roku.

Równocześnie, w trosce o podniesienie jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych, wprowadzana jest nowa rola egzaminatora-weryfikatora. Będzie to osoba odpowiedzialna za drugie sprawdzenie prac oraz nadzór nad pracą operatorów pracowni informatycznych. Celem tych zmian jest stworzenie dodatkowej warstwy kontroli, która ma wyeliminować wszelkie potencjalne błędy i zapewnić obiektywną ocenę osiągnięć maturzystów.

Uczniowie skorzystają z cyfrowych podręczników

Wydawcy będą zobowiązani do zapewnienia cyfrowych wersji wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, w tym także tych wydanych przed 1 stycznia 2020 r. Autorzy regulacji uważają, że to rozwiązanie pomoże zmniejszyć ciężar tornistrów uczniów.

Projekt ustawy wprowadza również zmiany w zasadach dopuszczania programów nauczania do użytku w szkołach. Jeśli program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania zawierają treści wykraczające poza ustaloną podstawę programową, muszą one być wyraźnie zaznaczone w dokumentacji. Celem jest uniknięcie przeładowania szkolnych zestawów programów nauczania.