Na stronie internetowej Grupa Vectra podaje, że ma już ponad 1,7 mln klientów, 157 punktów obsługi i około 12 mln ludzi mieszka w zasięgu usług oferowanych przez firmę. Oferuje abonament telefoniczny, komórkowy, telewizyjny, światłowodowy.
UOKiK kolejny raz postawił zarzuty spółce Vectra za jednostronne zmiany umów i bezprawne podwyższanie opłat abonamentowych, co się może dla spółki skończyć srogą karą – 10 proc. od obrotów i obowiązek zwrotu pieniędzy klientom.
Kilka złotych za to, kilka złotych za tamto. Bezprawnie
W oparciu o klauzulę modyfikacyjną, którą Vectra wprowadziła do umów z klientami bez podstawy prawnej podwyższała swoim klientom abonament o kilkuzłotowe kwoty (od 4 do 7 zł miesięcznie za każdą z usług). W umowie, którą podpisywali klienci, nie istniało postanowienie umożliwiające przedsiębiorcy podwyższenie opłat, dlatego prezes UOKiK postawił spółce zarzuty.
– Wielokrotnie kwestionowaliśmy nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach na czas nieokreślony lub określony w sektorze telekomunikacyjnym czy w branży finansowej. Po naszych działaniach rynek dostosowuje się do przepisów. Vectra tymczasem kolejny raz niezgodnie z prawem podniosła opłaty. Takie działanie zaburza również konkurencję na rynku, ponieważ jest szkodliwe dla spółek przestrzegających zasad – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Klauzula inflacyjna też bezprawna
Kolejnym zarzutem wobec Vectry jest jednostronne wprowadzenie do już zawartych umów tzw. klauzuli inflacyjnej. Takie klauzule prawomocnie uznane za abuzywne (stanowiące nadużycie) są bezskuteczne i nie wiążą konsumentów.
W 2019 roku UOKiK juz raz ukarał Vectre za jednostronne wprowadzanie zmian do umów – modyfikację zakresu usług i podwyżek cen. Spółka uniknęła wówczas kary finansowej, ale konsumenci otrzymali rekompensatę. Niestety działanie spółki się nie zmieniło, więc w 2022 roku dostała karę (ponad 22 mln zł) za jednostronne zmiany umów i bezprawne podwyżki abonamentu za internet i telewizję o 5 zł miesięcznie.
W listopadzie 2024 roku weszło w życie Prawo Komunikacji Elektronicznej, które wzmacnia ochronę konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych.
Czytaj też:
Niby polskie a jednak chińskie. Poszkodowani informują UOKiKCzytaj też:
Ekspres do kawy pogrążył RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert. Dostali 66 mln zł karyCzytaj też:
Polskie gwiazdy dostały zdrowo po kieszeni. Pół miliona zł kar za złe oznaczeniaCzytaj też:
Polscy rolnicy ofiarami dużej zmowy cenowej. Musieli kupować drożej