Rekompensata od Booking.com dla Polaków. Kto i w jakiej formie ją otrzyma?

Rekompensata od Booking.com dla Polaków. Kto i w jakiej formie ją otrzyma?

Dodano: 
Hotel
Hotel Źródło: Unsplash / Marten Bjork
Rezerwacja miejsca w hotelu czy w pensjonacie na Booking.com jest prosta. Ale nie zawsze wiadomo, czy osoba wynajmująca to przedsiębiorca, czy ktoś prywatny. A to kosztowny błąd.

„Konsumenci muszą wiedzieć, za co odpowiada internetowa platforma handlowa a za co podmioty oferujące noclegi” – to stanowisko Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który postawił zarzuty aplikacji Booking.com.

Według UOKiK, zabrakło jasnej informacji o tym czy wynajmujący to przedsiębiorca. – W przypadku rezerwacji noclegu u tych podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy, platforma nieprawidłowo informowała o tym, że zmienia się zakres ochrony prawnej kupującego – wyjaśnił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Polakom należy się rekompensata od platformy handlowej.

Booking zapowiedział rekompensaty dla Polaków

Skutek jest taki, że Polacy mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Nie wiedzieli również, kto jest odpowiedzialny za wykonanie usługi zakwaterowania – Booking.com czy podmiot oferujący nocleg? Informacje te były rozproszone, niejednoznaczne lub dostępne dopiero po kliknięciu w dodatkowe linki i regulaminy – co utrudniało świadome podejmowanie decyzji.

Spółka Booking.com zdecydowała się przyznać rekompensaty klientom. Skorzystają z nich osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 roku a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zmiany mają być wprowadzone w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Poziom w programie lojalnościowym zadecyduje o formie rekompensaty

Kto rezerwował nocleg na Booking.com, może złożyć reklamację, powołując się na decyzję zobowiązującą wydaną przez prezesa UOKiK. Reklamacja musi dotyczyć jednej z kwestii, o których mowa w decyzji.

Poszkodowani użytkownicy mogą liczyć na różne formy rekompensaty w zależności od posiadanego poziomu programu lojalnościowego platformy. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień, co – zdaniem UOKiK – automatycznie może się przełożyć na wysokość zniżki w obiektach przyznających upusty w ramach tego programu.

Użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na platformie Booking.com. O zasadach przyznania rekompensaty spółka poinformuje zarówno obecnych, jak i byłych klientów.

Czytaj też:
Kradzież pieniędzy z konta. Co trzeba zrobić by je odzyskać?