Centralny rejestr Polaków za granicą. Posłuży do szybkiej ewakuacji

Centralny rejestr Polaków za granicą. Posłuży do szybkiej ewakuacji

Dodano: 
Walizka i ładujący się przed podróżą smartfon
Walizka i ładujący się przed podróżą smartfon Źródło: Unsplash / Benjamin R.
Rząd planuje utworzenie centralnego rejestru Polaków za granicą. Pytanie co się stanie z obecnie działającym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych systemem Odyseusz?

Ministerstwo Cyfryzacji argumentuje, że nowe rozwiązanie zapewni możliwość sprawnego i bezpiecznego zarządzania w sytuacjach kryzysowych, gdy konieczna jest szybka ewakuacja z zagrożonego regionu.

„Konsul będzie miał dostęp do danych obywatela, w tym adresu pobytu i numeru telefonu, co umożliwi skuteczne działanie w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji” – wyjaśnia resort cyfryzacji.

Nowy rejestr dla podróżników w MSZ

Jak informuje resort Krzysztofa Gawkowskiego, nowy rejestr będzie prowadzony przez ministra spraw zagranicznych (MSZ) w systemie teleinformatycznym, a dane będzie można przekazać m.in. za pomocą aplikacji mObywatel – i to jest nowa informacja.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych prowadzi już rejestr dla Polaków, którzy wyjeżdżają za granicę w niebezpieczne rejony. To Odyseusz, ale zarejestrować się w nim można tylko wchodząc na stronę internetową MSZ.

Niebezpieczne kierunki podróży warto zgłosić Odyseuszowi

Polacy powinni zgłosić Odyseuszowi swój pobyt za granicą i to na dwa sposoby:

  • bez zakładania konta, jeśli podróż jest jednorazowa i krótka,
  • zakładając konto w systemie, jeśli wyjazdy są częste lub pobyt za granica będzie długi.

Osoba zarejestrowana otrzyma newsletter z resortu, i kontakt w razie sytuacji kryzysowej. Dane osobowe z Odyseusza ministerstwo automatycznie usuwa po 14 dniach od zakończenia podróży lub najpóźniej po 365 dniach od ostatniego logowania na konto.

Rekomendacje MSZ dla osób wyjeżdżających w niebezpieczny rejon świata:

  • Utrzymuj kontakt z rodziną (telefon, e-mail, SMS). Ustal przed wyjazdem w jakich okresach i na jak długo mogą wystąpić przerwy w kontaktach, tak aby nie wzbudzać niepokoju.
  • Ustal z rodziną specjalne hasło lub kod, którego użyjesz w rozmowie telefonicznej lub korespondencji, aby poinformować, że jesteś w niebezpieczeństwie.
  • Jeżeli poczujesz się zagrożony w miejscu pobytu za granicą (ktoś Cię śledzi, grozi) natychmiast skontaktuj się z najbliższym komisariatem policji. Nie wahaj się prosić o pomoc.
  • W przypadku utraty paszportu lub dowodu osobistego skontaktuj się z urzędem konsularnym. Konsul, po potwierdzeniu danych z wniosku,możewydać paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu.
  • Jeżeli utraciłeś środki finansowe możesz skorzystać z pomocy najbliższego polskiego urzędu konsularnego. Konsul ułatwi kontakt z krewnymi lub znajomymi, którzy prześlą Ci pieniądze za pośrednictwem banku lub firmy świadczącej tego rodzaju usługi.
  • W uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie ma innych możliwości przekazania pieniędzy, konsul może wypłacić kwotę, jaka zostanie wpłacona przez krewnych lub znajomych na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych.