Sezon na wymianę opon na zimowe można uznać za rozpoczęty, choć nie ma w polskim prawie konkretnego terminu przeznaczonego na tę czynność. Mechanicy powtarzają jednak jak mantrę: „
Gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 7°C, najwyższy czas zmienić opony
!” To koszt – w zależności od regionu Polski – od 80 zł do 200 zł.
Policja sprawdza ogumienie auta i wlepia mandaty
Policyjne statystyki nie kłamią: 17 proc. pojazdów, które uczestniczyły w wypadkach, kolizjach i innych zdarzeniach drogowych miało niesprawne lub nieprawidłowe ogumienie. Zwlekanie z wymianą opon i jazda na letnich to ryzyko zmniejszonej przyczepności na drodze i większego ryzyka kolizji. Płytki bieżnik jest niebezpieczny na mokrej i śliskiej powierzchni. Zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika opony to 1,6 mm.
Maksymalna kwota mandatu, którą można otrzymać za zdarty bieżnik na oponach, może wynieść wg nowego taryfikatora do 3 tys. zł, jeśli policjant powoła się na art. 97 k.w., czyli za "wykroczenie przeciwko innym przepisom". W skrajnych przypadkach może także zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu.
Co Polacy robią ze starymi oponami?
Bardziej kosztowna niż mandat za stare opony jest kara za wyrzucanie ich byle gdzie. Najczęściej do lasu. Lasy Państwowe podają, że usuwanie nielegalnych wysypisk kosztuje rocznie ponad 32 mln zł. Za pozostawienie opon w miejscu niedozwolonym grozi mandat od 500 do 1000 zł, a w skrajnych przypadkach grzywna sięgająca 30 tys. zł.
Tymczasem każdy kierowca może bezpłatnie oddać zużyte opony do lokalnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) lub zostawić je u wulkanizatora, który przeprowadza wymianę. Większość przyjmie je za darmo. Jeżeli wulkanizator nie odbiera opon bezpłatnie, to kierowca zapłaci do 20 zł za sztukę.