Wynagrodzenie pracowników budżetówki, w tym nauczycieli, składa się z różnych elementów, a pensja zasadnicza stanowi tylko jego część. Uzupełniają ją dodatki, m.in. za pracę w warunkach trudnych lub uciążliwych, co sprawia, że całkowite uposażenie nie ma jednolitej formy i może się znacząco różnić w zależności od pełnionej funkcji czy miejsca pracy. O możliwościach, jakie jeszcze czekają na nauczycieli pisze forsal.pl.
Nauczyciele doczekają się dodatku za pracę w trudnych warunkach?
Do Ministerstwa Edukacji trafiła interpelacja z 17 kwietnia 2025 r. (nr 9365), w której poruszono problem niejasnych zapisów rozporządzenia dotyczącego minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Chodzi o brak jednolitej interpretacji w sprawie dodatków za trudne warunki pracy dla nauczycieli prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). W efekcie część samorządów wypłaca takie dodatki, inne nie – obawiając się naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Powoduje to sytuacje, w których ten sam nauczyciel, pracując z tym samym dzieckiem, raz otrzymuje dodatek, a innym razem nie.
Zwrócono uwagę, że terapeuci WWR to wysoko wykwalifikowani specjaliści z dużym doświadczeniem i kosztownym wykształceniem. Ich praca jest wymagająca fizycznie i emocjonalnie, a brak dodatków pogarsza warunki pracy i wpływa na decyzje zawodowe. Nierówne traktowanie finansowe może prowadzić do dezorganizacji w szkołach i odpływu kadr z tego ważnego obszaru edukacji.
Spora szansa przed nauczycielami
W odpowiedzi z 14 maja 2025 r. (nr 9365) wskazano, że nauczycielom prowadzącym zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju nie przysługuje dodatek za trudne warunki pracy, ponieważ nie jest to działalność obligatoryjna w systemie oświaty, a warunki tej pracy nie spełniają ustawowych kryteriów. Zaznaczono jednak, że dyrektor szkoły może nagradzać zaangażowanie nauczycieli dodatkiem motywacyjnym, uzależnionym m.in. od realizacji priorytetów edukacyjnych.
Dodatkowo poinformowano, że powołano Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli, który ma wypracować systemowe zmiany w zakresie wynagradzania, czasu pracy i dodatków, w tym dodatku za warunki pracy. W pracach zespołu uczestniczą przedstawiciele rządu, samorządów i związków zawodowych.