Badania, na które powołuje się Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wskazują, że sztuczna inteligencja częściej pomaga nam rozwiązywać zadania w pracy, szczególnie te wymagające dużo obliczeń, niż jest dla niej zagrożeniem.
AI wspiera nas w wykonywaniu pracy
Badacze z laboratorium AI Anthropic, na których powołuje się PIE, przeprowadzili pierwsze szeroko zakrojone badanie dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (Anthropic Claude) w różnych zawodach. Analiza objęła niemal 20 tys. unikalnych zadań w ponad 4 mln konwersacji użytkowników z modelem AI. Okazało się, że AI częściej wspomagała ludzką pracę (57 proc.), niż całkowicie zastępowała wykonywane zadania (43 proc.).
Badanie dostarczyło nowych informacji na temat sposobu wykorzystywania AI w poszczególnych zadaniach zawodowych, a nie tylko w określonych branżach. Najczęściej AI stosowano w profesjach o stosunkowo wysokich wymaganiach edukacyjnych i doświadczeniu, jednak w zawodach wysoce specjalistycznych, wymagających długotrwałego szkolenia, wykorzystanie AI było niższe.
Jednym z powodów mniejszego zastosowania AI w najbardziej zaawansowanych zawodach może być konieczność ochrony danych wrażliwych. W takich przypadkach preferowane są rozwiązania dedykowane, które nie zostały uwzględnione w badaniu. Wyniki analizy mogą mieć istotne konsekwencje dla przyszłości rynku pracy, pokazując, w jakich obszarach AI ma największy potencjał do współpracy z ludźmi.
W jakich zawodach AI najlepiej sobie "radzi", a gdzie najgorzej
AI znajduje szerokie zastosowanie w wielu zawodach, a w 4 proc. z nich chatboty wykonywały ponad 75 proc. zadań. W ponad połowie profesji (57 proc.) AI była używana przynajmniej w 10 proc. przypadków. Najczęściej wykorzystywano ją w programowaniu i tworzeniu treści, które łącznie stanowiły niemal połowę wszystkich zastosowań.
Najrzadziej AI stosowano w zawodach wymagających pracy fizycznej, takich jak transport, magazynowanie czy rolnictwo. Zależność zauważono również w kontekście dochodów – AI była najrzadziej używana zarówno w najniżej, jak i najwyżej opłacanych zawodach. Potwierdza to wcześniejsze badania, wskazujące, że największy wpływ AI ma na pracowników średniego szczebla.
Czytaj też:
W tych branżach firmy planują zwiększać zatrudnienie. Będzie praca