Celem nowego programu jest pomoc uczniom szkół ponadpodstawowych w kryzysach psychicznych. Projekt wykorzystuje metodę peer suport, która polega na zapewnieniu młodzieży wsparcia rówieśników.
Ministerialna oferta skierowana jest do psychologów, pedagogów, nauczycieli i wychowawców z doświadczeniem w pracy z młodzieżą.
Praca w szkole to warunek ministerstwa
To szansa dla 400 osób z 200 szkół (po dwie osoby z jednej szkoły) z całej Polski. Tylu koordynatorów szkolnych szuka MEN. Od 1 sierpnia 2025 roku do 30 czerwca 2028 roku będą zaangażowani w działania pilotażowe, w tym:
- wdrażanie opracowanej metody w swojej szkole,
- nabór i wsparcie uczniów pełniących rolę Schoolworkerów (rówieśniczych liderów wsparcia),
- wezmą udział w szkoleniach, superwizjach, mentoringu,
- będą uczestniczyć w badaniach i działaniach ewaluacyjnych,
- będą prowadzić wymaganą sprawozdawczość.
Wymóg ministerialny to praca w szkole ponadpodstawowej w zawodzie: psychologa szkolnego, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, nauczyciela-wychowawcy i posiadanie minimum 5-letniego stażu pracy w szkole (dla psychologów i pedagogów), 5-letniego doświadczenia jako wychowawca klasy (dla nauczycieli-wychowawców).
Rekrutacja uczestników projektu trwa od 16.06.2025 roku od godz. 8:00 do 29.06.2025 roku do godz. 23:59. Formularz do wypełnienia jest dostępny na stronie MEN.
Co to jest wsparcie rówieśnicze?
„Peer support”, czyli inaczej wsparcie rówieśnicze to forma wzajemnej pomocy i wsparcia, w której osoby z podobnymi doświadczeniami, np. w zakresie zdrowia psychicznego, uzależnień czy innych trudnych sytuacji życiowych, dzielą się swoimi przeżyciami i oferują sobie nawzajem wsparcie emocjonalne, społeczne, wiedzę, doświadczenie oraz praktyczną pomoc.
Osoby, które doświadczyły kryzysu psychicznego lub cierpią na zaburzenia psychiczne, często lepiej rozumieją się nawzajem niż osoby, które nigdy nie miały podobnych doświadczeń.
Czytaj też:
Ocena z religii i etyki wlicza się do średniej ocen czy nie? Ministerstwo wyjaśnia