Santander zrealizowanym przez
Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS)
. Zakupy online wybierał niemal co czwarty badany (27 proc.).
30 proc. osób zadeklarowało, że korzystało po równo z zakupów stacjonarnych i w sieci.
Wyniki badań są tym ciekawsze, że jednocześnie 97 proc. badanych Polaków w przedziale wiekowym 18-29 przyznało, że korzysta codziennie z Internetu, a w przedziale 30-39 lat nawet 98 proc., więc to nie problem z dostępem do sieci stoi za wyborami Polaków.
Podczas zakupów odległość jest najistotniejsza
Różnice w podejściu do zakupów są zależne od płci i miejsca zamieszkania. Osoby z mniejszych miast częściej kupują stacjonarnie (44 proc.) Taki rodzaj zakupów jest też bliższy mężczyznom niż kobietom.
Jednak najistotniejszym elementem są punkty odbioru umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu (54 proc.) i szybkie dostawy (42 proc.). Ankietowani wskazywali też na sklepy bez kas (26 proc.), ekologiczne rozwiązania (17 proc.), oglądanie produktów na żywo i zakup online (9 proc), czy personalizację dzięki AI czyli sztucznej inteligencji (6 proc.).
Najmniejszą popularnością cieszą się wirtualni asystenci zakupowi, na których wskazało tylko 3 proc. badanych.
Lubimy programy lojalnościowe i karty
44 proc. badanych Polaków podkreśliło, że w podczas zakupów ważne są dla nich programy lojalnościowe i subskrypcje – szczególnie jest to istotne dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób, których miesięczny dochód wynosi pomiędzy 4000 a 4999 zł (55 proc.).
Pod koniec 2024 roku niemal połowa Polaków nie spodziewa się zwiększenia swoich dochodów w następnych 12 miesiącach. Na 2025 rok zaplanowali oszczędzanie i ograniczanie wydatków na elektronikę, rozrywkę i przyjemności - to wnioski z badania „Noworoczne plany finansowe Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
Czytaj też:
Pomimo ostrzeżeń, wielu z nas notorycznie robi to przy kasie. Szkodzimy sobie
Czytaj też:
Seniorzy aktywni w sieci jak diabli. Zamawiają aż się kurzy