Polacy na zakupach. Częściej kupujemy stacjonarnie czy online?

Polacy na zakupach. Częściej kupujemy stacjonarnie czy online?

Dodano: 
Zakupy blisko domu
Zakupy blisko domu Źródło: Unsplash / Mediamodifier
Polacy wrócili do zakupów. Czterech na dziesięciu woli je robić stacjonarnie. Najchętniej blisko domu.
W 2024 roku Polacy częściej robili zakupy stacjonarne – wskazało tak 41 proc. ankietowanych w badaniu dla banku

Santander zrealizowanym przez

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS)

. Zakupy online wybierał niemal co czwarty badany (27 proc.).

30 proc. osób zadeklarowało, że korzystało po równo z zakupów stacjonarnych i w sieci.

Wyniki badań są tym ciekawsze, że jednocześnie 97 proc. badanych Polaków w przedziale wiekowym 18-29 przyznało, że korzysta codziennie z Internetu, a w przedziale 30-39 lat nawet 98 proc., więc to nie problem z dostępem do sieci stoi za wyborami Polaków.

Podczas zakupów odległość jest najistotniejsza

Różnice w podejściu do zakupów są zależne od płci i miejsca zamieszkania. Osoby z mniejszych miast częściej kupują stacjonarnie (44 proc.) Taki rodzaj zakupów jest też bliższy mężczyznom niż kobietom.

Jednak najistotniejszym elementem są punkty odbioru umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu (54 proc.) i szybkie dostawy (42 proc.). Ankietowani wskazywali też na sklepy bez kas (26 proc.), ekologiczne rozwiązania (17 proc.), oglądanie produktów na żywo i zakup online (9 proc), czy personalizację dzięki AI czyli sztucznej inteligencji (6 proc.).

Najmniejszą popularnością cieszą się wirtualni asystenci zakupowi, na których wskazało tylko 3 proc. badanych.

Lubimy programy lojalnościowe i karty

44 proc. badanych Polaków podkreśliło, że w podczas zakupów ważne są dla nich programy lojalnościowe i subskrypcje – szczególnie jest to istotne dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób, których miesięczny dochód wynosi pomiędzy 4000 a 4999 zł (55 proc.).

Pod koniec 2024 roku niemal połowa Polaków nie spodziewa się zwiększenia swoich dochodów w następnych 12 miesiącach. Na 2025 rok zaplanowali oszczędzanie i ograniczanie wydatków na elektronikę, rozrywkę i przyjemności - to wnioski z badania „Noworoczne plany finansowe Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Czytaj też:
Pomimo ostrzeżeń, wielu z nas notorycznie robi to przy kasie. Szkodzimy sobie

Czytaj też:
Seniorzy aktywni w sieci jak diabli. Zamawiają aż się kurzy