Oszuści wiedzą jak nas podejść. Co drugi produkt kupiony przez polskich internautów na zagranicznej platformie pochodzi od sprzedawcy z Chin, mimo że trzeba się liczyć z dłuższym terminem dostarczenia kupionych artykułów z Temu, Aliexpress czy Shein, bo muszą przekroczyć kilka granic. Takie zakupy robi więcej niż co trzeci polski internauta.
Wszyscy też już słyszeli o zamieszaniu z cłami na wyroby z Chin, więc telefon informujący o problemach z przesyłką nie wzbudza czujności, a bezwzględnie powinien.
Przesyłka z nielegalną zawartością przerazi każdego
Nowy schemat oszustwa wychwyciło Biuro Informacji Kredytowej. Tym razem oszuści podszywają się pod Straż Graniczną. Komunikat w języku angielskim informuje o nielegalnej zawartości przesyłki, która jest zaadresowana do osoby, z którą się połączyli. Kończy się prośba o wciśnięcie cyfry „1” na klawiaturze.
Po przekierowaniu zgłosi się oszust podający się za funkcjonariusza, który prowadzi sprawę i od tej pory będzie dążył do wyłudzenia pieniędzy, np. prosząc o podanie numeru karty płatniczej do opłacenia grzywny. Pod żadnym pozorem nie wolno tego robić! Najlepiej się od razu rozłączyć i za każdym razem zablokować numer, z którego zadzwoniono.
Sztuczna inteligencja pomaga przestępcom
Jak twierdzi policja, cyberprzestępczość to dziedzina, która wciąż się rozwija. W 2024 roku cyberprzestępcy stali się coraz lepiej zorganizowani, a przestępcze działania zaczęły generować jeszcze większe zyski. W większości cyberataków wykorzystywano techniki socjotechniczne, między innymi znany nam phishing, czyli łowienie naiwnych, co tylko pokazuje rosnące znaczenie manipulacji psychologicznej w takich atakach.
Specjaliści szacują, że około 50 proc. cyberprzestępców włączyło sztuczną inteligencję do strategii cyberataków, szczególnie w celu tworzenia tzw. deepfake’ów i ulepszania na różne sposoby phishingu. Niestety sztuczna inteligenecja (AI) umożliwia atakującym tworzenie coraz bardziej spersonalizowanych i przekonujących wiadomości.
Odbierając telefon nie wolno się poddać presji, ani działać w emocjach. Pod żadnym pozorem nie można podawać lub potwierdzać swoich danych osobowych, wymieniać numerów kart płatniczych czy numeru PESEL. Najlepiej się od razu rozłączyć.
Czytaj też:
5 mld fałszywych reklam i 415 mln oszustw w wyszukiwarce Google. Jak je omijać?