Rozłącz się natychmiast jeśli to usłyszysz w telefonie. Nowy schemat oszustwa

Rozłącz się natychmiast jeśli to usłyszysz w telefonie. Nowy schemat oszustwa

Dodano: 
Korzystanie ze smartfona
Korzystanie ze smartfona Źródło: Pexels / George Dolgikh
Wielu Polaków czeka na przesyłki z zagranicy, bo robi zakupy na azjatyckich platformach internetowych. Telefon o kłopotach z przesyłką powinien jednak wzbudzić czujność.

Oszuści wiedzą jak nas podejść. Co drugi produkt kupiony przez polskich internautów na zagranicznej platformie pochodzi od sprzedawcy z Chin, mimo że trzeba się liczyć z dłuższym terminem dostarczenia kupionych artykułów z Temu, Aliexpress czy Shein, bo muszą przekroczyć kilka granic. Takie zakupy robi więcej niż co trzeci polski internauta.

Wszyscy też już słyszeli o zamieszaniu z cłami na wyroby z Chin, więc telefon informujący o problemach z przesyłką nie wzbudza czujności, a bezwzględnie powinien.

Przesyłka z nielegalną zawartością przerazi każdego

Nowy schemat oszustwa wychwyciło Biuro Informacji Kredytowej. Tym razem oszuści podszywają się pod Straż Graniczną. Komunikat w języku angielskim informuje o nielegalnej zawartości przesyłki, która jest zaadresowana do osoby, z którą się połączyli. Kończy się prośba o wciśnięcie cyfry „1” na klawiaturze.

Po przekierowaniu zgłosi się oszust podający się za funkcjonariusza, który prowadzi sprawę i od tej pory będzie dążył do wyłudzenia pieniędzy, np. prosząc o podanie numeru karty płatniczej do opłacenia grzywny. Pod żadnym pozorem nie wolno tego robić! Najlepiej się od razu rozłączyć i za każdym razem zablokować numer, z którego zadzwoniono.

Sztuczna inteligencja pomaga przestępcom

Jak twierdzi policja, cyberprzestępczość to dziedzina, która wciąż się rozwija. W 2024 roku cyberprzestępcy stali się coraz lepiej zorganizowani, a przestępcze działania zaczęły generować jeszcze większe zyski. W większości cyberataków wykorzystywano techniki socjotechniczne, między innymi znany nam phishing, czyli łowienie naiwnych, co tylko pokazuje rosnące znaczenie manipulacji psychologicznej w takich atakach.

Specjaliści szacują, że około 50 proc. cyberprzestępców włączyło sztuczną inteligencję do strategii cyberataków, szczególnie w celu tworzenia tzw. deepfake’ów i ulepszania na różne sposoby phishingu. Niestety sztuczna inteligenecja (AI) umożliwia atakującym tworzenie coraz bardziej spersonalizowanych i przekonujących wiadomości.

Odbierając telefon nie wolno się poddać presji, ani działać w emocjach. Pod żadnym pozorem nie można podawać lub potwierdzać swoich danych osobowych, wymieniać numerów kart płatniczych czy numeru PESEL. Najlepiej się od razu rozłączyć.

Czytaj też:
5 mld fałszywych reklam i 415 mln oszustw w wyszukiwarce Google. Jak je omijać?