Zanim wyciągniesz gotówkę „ze ściany” naprawdę trzeba być czujnym i uważnym. Nam do głowy nie przyjdzie poświęcić czas na stworzenie nakładki na klawiaturę maszyny, ale oni nie mają z tym problemu. Po prostu gra jest warta świeczki.
Oni, czyli złodzieje. Bardzo pomaga im fakt, że my się najczęściej spieszymy i działamy na autopilocie. Na dodatek bankomaty różnych sieci różnią się od siebie wyglądem klawiatury, umiejscowieniem kamery czy szczeliną na kartę. To także działa na korzyść oszustów.
Poświęć chwilę ścianie z pieniędzmi
Zanim skorzystamy z konkretnego urządzenia przyjrzyjmy mu się dokładnie. Czy przypadkiem na klawiaturze nie ma nakładki, której tam nie powinno być? Czy szczelina, w którą za chwilę włożymy kartę nie ma dodatkowej, wystającej części? Czy naklejka z numerem telefonu nie jest aby świeżo naklejona?
Każda z tych modyfikacji jest dowodem na ingerencję w maszynę. Z pomocą dodatkowej kamery złodzieje będą mieli podany kod jak na tacy. Podobnie przy dodatkowej nakładce na klawiaturę. Wypukłość przy szczelinie na kartę może kryć skaner do kopiowania danych z karty. Nowa nalepka z numerem telefonu też nie jest przypadkowa. Nie sprawdzimy, czy złodzieje nie zamontowali wewnątrz taśmy klejącej, która zatrzyma wypłacone pieniądze w bankomacie lub kartę, ale na pewno będziemy chcieli natychmiast zgłosić problem. Użyjemy telefonu z maszyny i w najlepszej wierze podamy oszustowi swoje dane.
Zasady bezpieczeństwa przy wybieraniu pieniędzy
Jak się zachować by pieniędzy nie stracić?
- obejrzyj dokładnie urządzenie,
- zasłoń ekran i klawiaturę tak, żeby nikt stojący w kolejce nie mógł zobaczyć, jaki PIN i kwotę transakcji wpisujesz,
- natychmiast schowaj wypłaconą gotówkę, kartę i potwierdzenie wypłaty,
- jeśli ktoś lub coś wzbudzi podejrzenia, anuluj transakcję i natychmiast odejdź od bankomatu,
- natychmiast zastrzeż kartę w swoim banku,
- nie dzwoń na numer podany na urządzeniu, tylko znajdź go na stronie internetowej właściciela urządzenia.
Jak policzył Narodowy Bank Polski, w trzecim kwartale 2024 roku dokonano ponad 109 tys. oszukańczych transakcji z wykorzystaniem kart i polecenia przelewu. Klienci banków stracili łącznie 170,2 mln zł. To oznacza, że przy każdym oszustwie średnio skradziono około 1561 zł. O 240 zł więcej niż kwartał wcześniej.
Czytaj też:
Już są zmiany. Nowe limity wypłat z bankomatów w 2025 rokuCzytaj też:
Bankomaty bardziej eko z wygodną funkcją. Rozpoznasz je po kodzie