Na swojej internetowej stronie zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zamieścił zaproszenie do wzięcia udziału w badaniu doświadczeń indywidulanych użytkowników (UX): "Zapraszamy do udziału w badaniu użyteczności, które pomoże nam ulepszyć portal PUE/eZUS. To okazja, aby przekazać nam swoje oczekiwania i pomysły. Obecnie pracujemy nad nowymi ekranami dla osób, które pobierają z ZUS np. emeryturę, rentę, zasiłki czy świadczenia dla rodziny. Podczas badania zaprezentujemy wizualizację układu poszczególnych elementów na ekranie i dostępnych funkcji. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić jakie oczekiwania mają użytkownicy. Badanie planujemy przeprowadzić online w aplikacji Webex, w pierwszej połowie czerwca 2025 r. Czas jego trwania nie powinien przekroczyć 3 godzin”.
Chętni do testowania nowego wyglądu platformy mogli się zgłaszać do 21 maja, ale niespodziewanie 8 maja nabór został zakończony. – Powodem jest duże zainteresowanie – wyjaśniło Wirtualnym Mediom biuro prasowe ZUS.
ZUS szykuje zmiany w platformie internetowej
Na PUE/eZUS zarejestrowanych jest 13,7 mln użytkowników – wylicza ZUS. Elektroniczna platforma, która powstała w 2012 roku od sierpnia 2024 roku działa jako PUE/eZUS. Dzięki niej, bez odwiedzania oddziału klienci ZUS mogą skorzystać z wielu usług:
- uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach i świadczeniach,
- uzyskać informacje o zwolnieniach lekarskich i płatnościach,
- wysłać ponad 150 rodzajów wniosków elektronicznych,
- rozliczyć składki,
- korzystać z kalkulatora emerytalnego,
- wygenerować samodzielnie zaświadczenie z danymi z ZUS.
W 2024 roku odświeżono interfejs, zmieniono ekran logowania, wprowadzono obowiązek stosowania silniejszych haseł, ale po ponad 12 latach ZUS uznał, że działania platforma wymaga o wiele bardziej gruntownych zmian.
Większa logika działania eZUS
– Portal wymaga dużych i gruntownych zmian od dłuższego już czasu pracujemy nad zmianą ekranów, nową nawigacją i logiką działania systemu. Dążymy do tego, aby nasz system miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami – wyjaśniło Wirtualnym Mediom biuro prasowe ZUS.
Decyzję Zakład Ubezpieczeń Społecznych podjął na podstawie zgłoszeń, skarg i wniosków klientów korzystających z portalu.
Czytaj też:
Od 15 czerwca zmiana zasad zgłaszania L4. Sądna data w ZUS