Uczniowie wybiorą sobie sami dyrektora. Jest nowy pomysł w MEN

Uczniowie wybiorą sobie sami dyrektora. Jest nowy pomysł w MEN

Dodano: 
Lekcja w szkole
Lekcja w szkole Źródło: Pexels / Artem Podrez
Niedługo może dojść do zmiany przepisów, a w konsekwencji do włączenia uczniów w proces decyzji o wyborze dyrektora szkoły.

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa zmiany w przepisach, które dadzą uczniom możliwość decydowania o wyborze dyrektora placówki oświatowej, w której przebywają. O planowanych zmianach w przepisach pisze Portal Samorządowy.

Uczniowie mogą zyskać prawo decyzji o wyborze dyrektora

Obowiązujące przepisy Prawa oświatowego nie przewidują udziału uczniów w procedurze wyboru dyrektora szkoły. Posłanka Dorota Marek uważa to za błąd – jej zdaniem samorządy uczniowskie, jako część społeczności szkolnej, powinny mieć prawo wyrażać opinię o kandydatach. Choć ich głos mógłby być jedynie doradczy, stanowiłby ważny element budowania demokracji szkolnej i współodpowiedzialności za zarządzanie placówką.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak informuje wiceminister Katarzyna Lubnauer, prowadziło już konsultacje w tej sprawie w ramach prac specjalnego Zespołu do spraw Praw i Obowiązków Ucznia. Zespół ten analizował możliwości wzmocnienia pozycji ucznia, w tym udziału samorządów w decyzjach dotyczących funkcjonowania szkoły. Wypracowane rekomendacje mają pomóc zwiększyć rolę uczniów w systemie oświaty.

Większe możliwości dla uczniów pełnoletnich

Wiceminister Katarzyna Lubnauer poinformowała, że w ramach prac Zespołu do spraw Praw i Obowiązków Ucznia zaproponowano zmiany w art. 63 ust. 14 ustawy Prawo oświatowe. Rekomendacja zakłada rozszerzenie składu komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły o dwóch przedstawicieli samorządu uczniowskiego. W przypadku szkół, w których uczniowie są niepełnoletni, do komisji mogliby zostać powołani pełnoletni reprezentanci. Jeśli i to nie byłoby możliwe, uczniowie mogliby brać udział jako obserwatorzy z prawem zadawania pytań.

Pomysł został pozytywnie oceniony przez kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej i – jak zapowiedziała Lubnauer – w najbliższych miesiącach trafi do dalszych prac koncepcyjnych. Analizowane będą możliwości formalnego wdrożenia tej zmiany w systemie oświaty.