Wyroby motoryzacyjne z Państwa Środka szturmem podbijają polski rynek. Nie ma się co dziwić, ponieważ Chińczycy oferują pojazdy o dobrych parametrach technicznych w bardzo atrakcyjnych względem często zasiedziałej już na swoich pozycjach europejskiej i japońskiej konkurencji. „Auto Kult” prześwietlił jednak sytuację z dostępem do zamienników części niezbędnych do naprawy chińskich wehikułów i nie ma on dobrych wieści.
Problem z częściami zamiennymi do chińskich samochodów
Chińskie auta dostępne obecnie w Polsce objęte są gwarancją, dlatego właściciele rzadko szukają tańszych zamienników. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by samodzielnie wymienić olej – zwłaszcza podczas docierania silnika. Bez problemu można też samodzielnie wymienić filtr powietrza i kabinowy. Kierowcy z większym doświadczeniem, a już na pewno niezależne warsztaty, poradzą sobie także z wymianą klocków i tarcz hamulcowych, wahaczy, końcówek drążków kierowniczych czy łączników stabilizatora.
Autokult.pl przyjrzał się sześciu popularnym modelom z trzech chińskich koncernów, by ocenić dostępność części zamiennych na polskim rynku. Pod lupę wziął MG ZS, MG HS, BAIC Beijinga 5, BAIC Beijinga 7, Jaecoo 7 oraz Omodę 5.
Jak wypadają poszczególne modele
Dostępność części zamiennych do chińskich aut wciąż pozostawia wiele do życzenia. W przypadku MG ZS, produkowanego od 2017 r., w hurtowniach figurują niektóre części – m.in. filtry powietrza, kabinowy i oleju, świece zapłonowe czy tarcze hamulcowe (przednie za ok. 167 zł, tylne za 110 zł), choć z ich dostępnością bywa różnie. MG HS wypada podobnie – tarcze kosztują ok. 200 zł, a filtry są łatwiej dostępne niż w ZS-ie. Zdarza się też, że katalogi wskazują klocki hamulcowe wspólne z Fordem Mondeo czy Volvo, ale brak pewności co do ich dopasowania.
Znacznie gorzej jest z nowszymi markami. Jaecoo praktycznie nie istnieje w katalogach – nie ma jej nawet w wyszukiwarkach olejów czy akumulatorów. W Intercarsie widnieje tylko kilka niedostępnych pozycji karoseryjnych. Minimalnie lepiej wypada siostrzana Omoda – można znaleźć tarcze i drobne części, jednak bez gwarancji kompatybilności. Ogólnie zamienniki do tych aut są rzadkością, a pełne serwisowanie poza ASO jest mocno utrudnione.