Koniec wyszukiwania jakie znacie. Do Polski wchodzi AI Overviews

Koniec wyszukiwania jakie znacie. Do Polski wchodzi AI Overviews

Dodano: 
Logo Google
Logo Google Źródło: Unsplash / BoliviaInteligente
AI Overview, czyli „Przegląd od Sztucznej Inteligencji” to funkcja wyszukiwarki, w której to nie algorytmy, tylko sztuczna inteligencja wyświetla użytkownikom odpowiedzi na zadawane pytania.

Różnica jest ogromna. Zamiast listy linków, AI Overview podaje użytkownikowi odpowiedzi na zadane pytania w formie krótkich podsumowań najważniejszych informacji.

Nowa funkcja Google umożliwia użytkownikom formułowanie bardziej złożonych pytań, na które sama daje odpowiedź zbierając wcześniej rozproszone w Internecie informacje, których nie ma jednej stronie internetowej. Nie służy do zadawania pytań prostych – na przykład o aktualną pogodę.

Funkcjonalność testowana od wielu miesięcy

26 marca 2025 roku Google udostępniło funkcję Przegląd od AI w swojej wyszukiwarce w Polsce, Austrii, Belgii, w Niemczech, Irlandii, we Włoszech, Portugalii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Zanim została dopuszczona do użytku była krytykowana za rażące błędy – użytkownikom radziła dodać klej do sosu do pizzy. Doradzała też jedzenie małych kamieni dla zdrowia. Znacznie wcześniej niż w Polsce (sierpień 2024 roku), z AI Overview mogli się zapoznać mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Japonii, Indii, Indonezji, Meksyku i Brazylii. W październiku 2024 roku Google udostępnił AI Overviews w ponad 100 krajach.

Ułatwienie atrakcyjne dla młodych osób

– W każdym kraju, w którym wprowadzono AI Overviews, największy przyrost użytkowników obserwujemy w młodszych grupach. W dzisiejszych czasach naprawdę oczekują oni ulepszeń związanych ze sztuczną inteligencją i naprawdę szybko sięgają po takie właśnie produkty – tłumaczyła mediom podczas prezentacji Elizabeth Reid, VP Google Search.

Elizabeth Reid wyjaśniła także, że firma używa niestandardowego modelu Gemini, który został przeszkolony specjalnie pod kątem wyszukiwania. Współpracuje z istniejącą wyszukiwarką, dzięki czemu ma odsiewać treści niskiej jakości oraz spam. – Wszystkie zabezpieczenia, które zbudowaliśmy przez lata dzięki wyszukiwarce, zintegrowaliśmy z tym systemem. Dzięki temu mniej osób wchodzi na stronę, tylko po to, by odkryć, że nie jest to coś, czego szukali i natychmiast ją opuścić. Klikając w treść teraz użytkownicy naprawdę będą się w nią angażować – uważa przedstawicielka Google.

Czytaj też:
Sprawdź co wie o Tobie Internet. Aktualizacja nowego narzędzia Google
Czytaj też:
Doniesiesz na policję to inni skorzystają. Mapy Google czekają na informacje
Czytaj też:
Dwa sekstyliony rubli od Googla. Kara Rosji za ograniczanie treści