Polacy mają w portfelach ponad 5 mln kart kredytowych i aż 39,2 mln kart debetowych. W drugim kwartale 2024 roku Narodowy Bank Polski odnotował najwyższe w historii wskaźniki dotyczące liczby kart a także liczby i wartości przeprowadzonych za ich pomocą transakcji finansowych.
Korzystaj z odwrotnego obciążenia bez skrupułów
Między kwietniem a czerwcem br. NBP odnotował 2,6 mld transakcji bezgotówkowych. Wartość wszystkich operacji kartami wyniosła we wskazanym okresie 327,7 mld zł, z tego na płatności przypadło 191,4 mld zł. Karta płatnicza była użyta przez klientów średnio 59 razy do realizacji transakcji zarówno gotówkowych (wypłata z bankomatu), jak i bezgotówkowych, a średnia wartość pojedynczej transakcji dokonanej przy użyciu karty płatniczej to 120,4 zł.
Wielu użytkowników kart wciąż nie wie, że w przypadku wątpliwości co do słuszności transakcji może zgłosić reklamację. Chargeback to inaczej obciążenie zwrotne lub odwrotne obciążenie, którego zadaniem jest ochrona konsumenta przed nieuczciwymi usługodawcami, nadużyciami i błędami systemów płatniczych.
Chargeback dotyczy tylko:
- transakcji kartami dokonanymi w terminalach płatniczych,
- transakcji kartami dokonanymi przez Internet,
- wypłat z bankomatów.
Procedura jest prosta: klient zgłasza reklamację dotyczącą transakcji za pomocą karty, bank na kartę zwraca pieniądze. Czas na zgłoszenie nieprawidłowości jest zależny od powodu reklamacji i rodzaju transakcji. Najczęściej klient banku ma na to maksymalnie 120 dni kalendarzowych, które liczy się od daty przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów.
Wyjątkiem są transakcje zagraniczne, kiedy to czas ten może zostać wydłużony do 180 dni. Sprzedawcy mają 30-45 dni, aby zebrać potrzebne dokumenty i przesłać odpowiedź w sprawie reklamacji. Z usługi chargeback korzystają najczęściej konsumenci, którzy kupili towar przez internet, ale go nie otrzymali.