Badania PISA przeprowadzone w systemach edukacji 80 państw OECD dają ponury obraz realiów polskiej oświaty. Badanie dotyczące nauki matematyki wykazało jednak, że pomimo licznych przeszkód nasi uczniowie wypadają stosunkowo dobrze w testach.
Słabe wyniki polskiej edukacji
Wyniki badania PISA z 2022 r. ujawniają niepokojący obraz polskich 15-latków w obszarze motywacji i strategii uczenia się. Młodzież z Polski wypada znacznie słabiej niż ich rówieśnicy z ponad 80 krajów objętych badaniem. W licznych kategoriach, takich jak samodzielność w nauce, umiejętność wyznaczania celów czy konsekwencja w realizacji zadań, Polska zajmuje miejsca bliskie końca rankingów.
Eksperci wskazują, że brak odpowiedniego wsparcia w rozwijaniu kompetencji miękkich w polskim systemie edukacji może być jedną z przyczyn tego wyniku. Zbyt duże obciążenie uczniów teorią i brak praktycznych narzędzi do zarządzania nauką wpływają negatywnie na ich zaangażowanie i skuteczność w zdobywaniu wiedzy. Problemem może być również presja egzaminacyjna, która ogranicza przestrzeń na rozwijanie indywidualnych pasji i zainteresowań.
Wyniki badania stawiają przed polską edukacją pilne wyzwania. Konieczne wydaje się wprowadzenie zmian, które zwiększą motywację uczniów i pomogą im lepiej organizować proces uczenia się, tak aby mogli sprostać rosnącym wymaganiom współczesnego świata.
Dobre wyniki polskich uczniów z matematyki
Raport PISA wskazuje, że polski system edukacji boryka się z problemami w zakresie motywacji i strategii uczenia się, jednak analiza wyników jest bardziej złożona. Zarówno dobrzy, jak i słabsi uczniowie w Polsce wykazują podobnie niski poziom aktywności na lekcjach matematyki, rzadko zadając pytania w razie trudności. Polska, obok Meksyku, jest wyjątkiem wśród krajów OECD, gdzie różnice w dociekliwości między uczniami z różnym poziomem wyników są zazwyczaj wyraźniejsze.
Co ciekawe, mimo tych trudności polscy uczniowie osiągają jedne z najlepszych wyników w testach matematycznych, ustępując jedynie uczniom z dziewięciu krajów na świecie. Jednocześnie autorzy raportu zwracają uwagę, że dobre wyniki w standaryzowanych testach nie gwarantują przygotowania do wyzwań edukacyjnych i zawodowych w przyszłości. Podkreślają konieczność reform, które uwzględnią różnorodne potrzeby uczniów i pomogą im lepiej rozwijać kompetencje kluczowe dla dynamicznie zmieniającego się świata.