Od nowego roku wszystkie urzędowe dokumenty zamiast do przegródek na poczcie, albo do skrzynek listowych trafią na skrzynki mailowe. e-Doręczenia to system, który umożliwi bezpieczne przesyłanie i odbieranie pism urzędowych za potwierdzeniem odbioru. Większość urzędów i instytucji zaufania publicznego będzie zobowiązana do umożliwienia takiej wymiany dokumentów. Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył także firm rejestrowanych w KRS i CEiDG.
System e-Doręczeń to według Ministerstwa Cyfryzacji elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Chętni do otrzymywania urzędowej korespondencji w elektroniczny sposób muszą założyć sobie adres do doręczeń, najlepiej w aplikacji mObywatel. Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, podkreślał w mediach, że wprowadzenie tej usługi przyczyni się do usprawnienia pracy urzędów, szybszej wymiany informacji oraz uproszczenia procesów administracyjnych.
Znaczące zmiany w systemie e-Doręczeń w 2024 roku
Dla osób, które nie chcą korzystać z e-Doręczeń, jest usługa hybrydowa (łączona), czyli elektroniczno-papierowa. Urząd wyśle dokument elektroniczny, który trafi na pocztę. Tam będzie automatycznie drukowany i wysyłany do adresata.
Zapowiadane zmiany w e-Doręczeniach w 2024 roku:
- limit wielkości wiadomości z załącznikami zwiększy się z 15 MB do 500 MB,
- maksymalna liczba adresatów wiadomości masowej zwiększy się z 15 do 1000 adresatów,
- zmieni się moment wystawienia dowodu doręczenia – będzie to następowało w chwili otwarcia wiadomości – obecnie dzieje się to, gdy odbiorca loguje się do skrzynki do e-Doręczeń,
- w aplikacji mObywatel zostaną uruchomione powiadomienia z e-Doręczeń,
- będzie możliwe podpisywanie wiadomości za pomocą profilu zaufanego.