Poranna kawa coraz droższa? Eksperci nie mają dobrych wieści

Poranna kawa coraz droższa? Eksperci nie mają dobrych wieści

Dodano: 
Kawa coraz droższa
Kawa coraz droższa Źródło: Shutterstock / Pawel Michalowski
Coraz droższa kawa staje się luksusem dnia codziennego. Sklepy ograniczają promocje, a ceny na giełdach biją rekordy.

W ostatnich miesiącach kawa stała się jednym z najszybciej drożejących produktów w sklepach. Według danych UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito, w lipcu średnie ceny kawy mielonej wzrosły o 18,3 proc. rdr., a kawy rozpuszczalnej o 16,8 proc. W czerwcu wzrosty były jeszcze wyższe – odpowiednio 25,1 proc. i 20,3 proc. rdr. Prognozy wskazują, że także w sierpniu utrzymały się dwucyfrowe podwyżki.

– Główne przyczyny gwałtownych wzrostów cen kawy można podzielić na kilka kluczowych czynników. Jednym z nich są zmiany klimatyczne i niekorzystne warunki pogodowe. Druga kwestia to rosnące koszty produkcji i transportu, które dystrybutorzy i detaliści przerzucają na konsumentów – wylicza dr Rafał Parvi z Uniwersytetu WSB Merito.

Kawa na giełdach bije rekordy

Ekspert zwraca uwagę, że ceny kawy dodatkowo rosną z powodu niskiego poziomu globalnych zapasów i zwiększonego popytu. Działania spekulantów na giełdach tylko pogłębiają ten trend.

– W 2025 roku cena arabiki przekroczyła 4,35 USD za funt, a robusty osiągnęła rekordowe 5 694 USD za tonę. Do tego dochodzą wahania kursów walut, w tym osłabienie złotego wobec dolara, co zwiększa koszty importu kawy do Polski – podkreśla dr Parvi.

Dodatkowo presja kosztowa związana z energią, pracą i opakowaniami przekłada się na detaliczne ceny kawy, które coraz mocniej uderzają w portfele konsumentów.

Promocje na kawę coraz rzadsze

Analiza Hiper-Com Poland, Grupy BLIX i UCE RESEARCH pokazuje, że sieci handlowe ostrożnie podchodzą do promocji. W pierwszej połowie 2025 roku zorganizowano jedynie o 0,1 proc. więcej akcji rabatowych na kawę niż rok wcześniej. Dyskonty zwiększyły liczbę promocji o 13 proc., a sieci cash&carry i convenience odpowiednio o 9,9 proc. i 7,1 proc. Na minusie były hipermarkety i supermarkety – spadek o 19,7 proc. i 7,7 proc.

– W najbliższym czasie trudno spodziewać się wyraźnego zwiększenia liczby akcji rabatowych, chyba że dojdzie do stabilizacji cen na giełdach surowcowych lub ostrej walki konkurencyjnej między dyskontami. Konsumenci muszą się przyzwyczaić do wyższych cen i uważniej śledzić okazje – prognozuje Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

Czytaj też:
Za jajka płacimy już ponad 50 proc. więcej. A będzie jeszcze drożej

Ceny kawy – prognozy na kolejne miesiące

Eksperci przewidują, że średnie ceny kawy mielonej mogą wzrosnąć do końca 2025 roku o kolejne 4–7 proc., a kawy rozpuszczalnej o 3–6 proc.

– Warto zauważyć, że realny koszt popularnej paczki kawy 250 g może wzrosnąć o około 1–1,50 zł do końca roku. Cena w promocji będzie rzadziej schodzić poniżej 8 zł, a regularna może przekroczyć barierę 11 zł w wielu sieciach – ocenia Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Zdaniem ekspertki, konsumenci powinni szukać okazji głównie w dyskontach i sieciach convenience, gdzie promocji jest najwięcej. Wysokie ceny kawy pozostaną jednak problemem jeszcze przez wiele miesięcy, a rynek będzie mocno uzależniony od kursu walut oraz notowań arabiki i robusty na światowych giełdach.Czytaj też:
Na tę decyzję czekały miliony Polaków. Będą niższe rachunki za prąd
Czytaj też:
Kolejki jak w PRL-u, tylko towar inny. Kultowa marka podbija Polskę

Źródło: UCE RESEARCH / Uniwersytet WSB Merito