Online czy offline? Tak Polacy robią zakupy

Online czy offline? Tak Polacy robią zakupy

Dodano: 
Gdzie Polacy wolą robić zakupy?
Gdzie Polacy wolą robić zakupy? Źródło: Pixabay / Alexas_Fotos
Polacy coraz częściej łączą zakupy online i stacjonarne. Sprawdź wyniki międzynarodowego badania.

Według międzynarodowego raportu, opartego na specjalnym badaniu opinii konsumenckich, autorstwa UCE RESEARCH i Shopfully w Polsce 50 proc. konsumentów robi zakupy zarówno online, jak i offline. 31 proc. klientów stawia wyłącznie na sklepy stacjonarne, a 19 proc. kupuje tylko w sieci.

– Polacy preferują model hybrydowy – łączący wygodę zakupów online z doświadczeniem konsumenckim w fizycznych placówkach. Oznacza to rosnącą dojrzałość zakupową. Klient w Polsce chce mieć szeroki wybór kanałów, dopasowanych do różnych potrzeb. Pokazuje to także rosnącą rolę e-sklepów, ale nie w oderwaniu od tradycyjnych kanałów. Sklepy internetowe rosną, ale jako element szerszego, zintegrowanego doświadczenia zakupowego – mówi Robert Biegaj, Country Manager w Shopfully.

Dlaczego Polacy wybierają zakupy online?

Z badania wynika, że w Polsce głównym czynnikiem motywującym do zakupów online jest wygoda – zakupy z dowolnego miejsca i o każdej porze – 78,5 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się: szeroki asortyment produktów – 63,1 proc., dostawa do domu – 55,9 proc., możliwość łatwego porównania cen – 53,3 proc. oraz brak kolejek i tłumów – 52,3 proc.

– Wygoda pokazuje zmianę stylu życia. Coraz więcej osób ceni czas i elastyczność, co jest szczególnie istotne w dużych miastach, gdzie korki, praca zdalna i szybkie tempo życia wpływają na wybory konsumenckie. To zmienia rolę zakupów stacjonarnych. Sklepy fizyczne muszą oferować doświadczenie, doradztwo i szybki odbiór zamówień, a nie tylko półkę z towarem – mówi ekspert z Shopfully.

Wygoda jest najważniejsza także w innych krajach: w Hiszpanii – 72 proc., we Włoszech – 64 proc., we Francji – 53 proc., a na Węgrzech – 51 proc., gdzie równie ważny jest dostęp do produktów niewystępujących lokalnie.

– To pokazuje, że realia infrastrukturalne i ekonomiczne silnie kształtują motywacje zakupowe konsumentów – dodaje Robert Biegaj.

Inne priorytety różnią się w zależności od kraju: dostępność zniżek i ofert jest najważniejsza w Bułgarii – 47 proc., a dostawa do domu dominuje w Rumunii – 46 proc., Niemczech – 68 proc. oraz Austrii – 61 proc.

Zdaniem eksperta, taki wynik może wynikać z poziomu usług kurierskich, zaufania do dostawców i większych odległości do sklepów w mniej zurbanizowanych regionach.

Czytaj też:
Zakupy w długi weekend sierpniowy. O czym warto pamiętać?

Dlaczego Polacy wybierają zakupy stacjonarne?

Głównym czynnikiem motywującym Polaków do odwiedzenia sklepu tradycyjnego jest możliwość zobaczenia, dotknięcia lub wypróbowania produktów przed zakupem – 76 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się natychmiastowa dostępność produktu – 61 proc. oraz oferty i promocje dostępne wyłącznie w sklepie – 44 proc.

– Możliwość fizycznego kontaktu z produktem odzwierciedla potrzebę zmysłowego poznania towaru, szczególnie w kategoriach takich jak odzież, AGD czy kosmetyki. Konsumenci chcą poczuć jakość artykułu i zminimalizować niepewność – produkty często wyglądają inaczej niż na zdjęciach. Natychmiastowa dostępność pozwala uniknąć oczekiwania na dostawę – tłumaczy Robert Biegaj.

Ten sam czynnik motywacyjny dominuje także w innych krajach: w Hiszpanii – 53 proc., na Węgrzech – 59 proc., w Rumunii – 60 proc., w Bułgarii – 64 proc., w Niemczech – 80 proc., w Austrii – 68 proc., we Francji – 69 proc. oraz we Włoszech – 69 proc.

– To uniwersalna potrzeba konsumencka, niezależna od kraju. Choć technologie zakupowe się rozwijają, kontakt fizyczny z produktem wciąż ma ogromne znaczenie, zwłaszcza przy decyzjach obarczonych większym ryzykiem – podsumowuje ekspert.

Czytaj też:
Daj rabat, wezmę newsletter. Polacy oddadzą wszystko za promocje
Czytaj też:
Dlaczego Polacy wolą zakupy online w kraju? Nie chodzi wcale o cenę

Źródło: UCE RESEARCH / Shopfully