Przedstawiony projekt zakłada budowę samego lotniska i infrastruktury pomocniczej m.in. dworca kolejowego pod lotniskiem. Na razie nie ma mowy o planach budowy sieci kolei obejmującej całą Polskę. Nie licząc projektowanego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Budowa CPK ruszy w 2026 r. Minister podał szczegóły
O planach rozpoczęcia budowy poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek na platformie X.
„Otrzymaliśmy kluczowy dokument dla przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego – projekt budowlany lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego! To kolejny milowy krok, który przybliża nas do realizacji tej fundamentalnej inwestycji. Budowa ruszy w 2026 roku (…) Rozpoczęliśmy już proces odbioru projektów. Ten etap stanowi ważny krok na drodze do uruchomienia budowy” – napisał urzędnik.
Doniesienie te potwierdził minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
„Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy” – powiedział polityk cytowany w komunikacie CPK.
Lotnisko dwa razy większe od Okęcia. Co zakłada projekt?
Z nowego lotniska będzie mogło skorzystać około 34 mln pasażerów rocznie. Dla porównania w całym 2023 r. warszawskie Okęcie obsłużyło ponad 18 mln podróżnych.
CPK będzie obsługiwać pasażerów aż na trzech poziomach. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to aż 450 tys. mkw.
„W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170” – czytamy w komunikacie spółki.