Najważniejszymi sprawami dla Polaków pozostają: bezpieczeństwo zewnętrzne kraju (65 proc.), system opieki zdrowotnej (60 proc.) oraz inflacja i koszty życia (40 proc.) wynika z raportu pt. „100 dni”, zawierający wyniki badań przeprowadzonych przez IBRiS.
29 proc. przepytanych Polaków stwierdziło, że Internet jest ich jedynym źródłem informacji, a dla 15 proc. badanych jest nim tylko platforma YouTube. Badanie Eurobarometr pokazało jeszcze gorszy trend: media społecznościowe są głównym źródłem informacji dla 48 proc. młodych Polaków. Co drugi czerpie wiedzę z Facebooka, a na kolejnych miejscach znalazły się: YouTube (45 proc.), Instagram (37 proc.), TikTok (36 proc.) i X (31 proc.). Do oglądania wiadomości w telewizji przyznaje się 36 proc. młodych Polaków.
Nasi mniejsi sąsiedzi są zaniepokojeni o przyszłość jeszcze bardziej
Wyniki barania IBRiS pokrywają się z wynikami badania Eurobarometru z lutego 2025 roku, z których wynika, że kwestie obronności i bezpieczeństwa Europy spędzają sen z powiek zwłaszcza młodym osobom z Europy Środkowej i Wschodniej. Niepokój deklaruje aż 33 proc. Polaków. Bardziej od nas niepokoją się jedynie Czesi (36 proc.), a zaraz za nami są Estończycy (32 proc.).
O bezpieczeństwo mniej boją się Grecy i Hiszpanie, gdzie niepokój deklaruje tylko 13 proc. pytanych i – co ciekawe – Węgrzy, gdzie sprawy dotyczące obronności martwią jedynie 14 proc. ankietowanych. W całej UE bezpieczeństwo znalazło się dopiero na siódmym miejscu wśród obaw wymienianych przez młodych.
Polacy nie odstają od reszty młodych Europejczyków
42 proc. młodych Europejczyków przyznało w badaniu Eurobarometru, że informacje na temat polityki czerpie z mediów społecznościowych. Telewizja znalazła się tu na drugim miejscu (39 proc.) i wskazywali na nią raczej badani w wieku 25-30 lat. Oni też częściej zaglądali na portale informacyjne oraz czerpali wiedzę z radia.
Wśród młodszych, czyli badanych w wieku 16-18 lat, dominowały media społecznościowe, z których wiedzę czerpało 45 proc. najmłodszych badanych. Jedna trzecia przyznała ponadto, że w kwestiach politycznych ufa rodzinie i kolegom.
W całej UE prym wiedzie Instagram (47 proc.) jako najpopularniejsza platforma do zdobywania wiedzy o polityce i sprawach społecznych. Po nim uplasował się TikTok (39 proc.). Najmniej popularny wśród Europejczyków w tej grupie wiekowej okazał się być X, z którego wiedzę czerpie co piąty badany.
Czytaj też:
Polacy wolą hazard niż odkładanie na emeryturę. Przepada gigantyczna kasa