Dla jednych to sposób na szybki i wygodny dojazd do pracy lub na spotkanie, ale dla innych hulajnoga elektryczna to źródło i przyczyna kolizji oraz konfliktów na chodnikach.
W pierwszych miesiącach 2025 roku doszło do 447 wypadków z hulajnogami elektrycznymi – o 205 więcej niż rok temu w tym samym czasie. Ucierpiało 416 osób a życie straciło cztery osoby. Ostatnia to 13-latek na Pomorzu, który stracił panowanie nad hulajnogą elektryczną, uderzył głową w asfalt i mimo szybkiego transportu śmigłowcem do szpitala zmarł po dwóch dniach.
Prędkość pieszego i więcej niż 10 lat
Żarty się skończyły. W dużych miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, użytkowników hulajnóg sprawdzą policjanci z patroli pieszych, rowerowych i zmotoryzowanych. Badany będzie także stan trzeźwości kierujących e-hulajnóg, sprawdzane będą uprawnienia do jazdy, a za nieprawidłowe pozostawianie sprzętów użytkownicy mają być karani.
Policja przypomina, że kierujący hulajnogą elektryczną zobowiązany jest do jazdy z prędkością maksymalnie 20 km/h, a na chodniku i na drodze dla pieszych należy takim sprzętem poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.
Minimalny wiek użytkownika na drogach to 10 lat. Osoby w wieku 10-18 lat muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy AM. Z policyjnych danych wynika, że 70 proc. użytkowników hulajnóg uczestniczących w wypadkach to osoby do 24 roku życia.
Liczba miast z dostępem do e‑hulajnóg, które można wypożyczać wzrosła skokowo – z około 50 w 2020 roku do 200 miast w 2025 roku. To wzrost aż o 400 proc. Po polskich drogach jeździ już około 100 tys. elektrycznych hulajnóg z wypożyczalni. Drugie tyle jest w rękach prywatnych właścicieli.
Samorządy już wprowadzają obostrzenia dotyczące używania elektrycznych hulajnóg. W Warszawie działa system stref parkowania i zakazów, a Straż Miejska regularnie odholowuje hulajnogi.
Dzieje się tak również we Wrocławiu, gdzie w roku 2023 strażnicy usunęli na parking strzeżony 421 hulajnogi, a w 2024 roku – 118. Wszystkie pochodziły z wypożyczalni. Wysokość opłaty za wywiezienie hulajnogi na parking we Wrocławiu wynosi 160 złotych oraz dodatkowo 20 złotych za każdą dobę postoju na parkingu. Zakazano tam też przewożenia hulajnóg pojazdami transportu publicznego.
Gdańsk i Kraków wprowadziły opłaty i ograniczenia liczbowe dla operatorów, a Lublin testuje systemy geofencingu – hulajnoga automatycznie zwalnia, gdy wjedzie do strefy pieszej. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad przepisami, które wprowadzą obowiązkową jazdę w kasku na hulajnodze.