Parkomaty na prywatnych parkingach. Klienci są wściekli i pytają, czy to legalne

Parkomaty na prywatnych parkingach. Klienci są wściekli i pytają, czy to legalne

Dodano: 
Parking
Parking Źródło: Wikimedia Commons / Touam / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0
Klienci coraz częściej skarżą się na płatne parkingi pod supermarketami i kompleksami handlowymi. Takimi doniesieniami zajmuje się UOKiK, który dostrzega liczne nieprawidłowości w tym procederze.

Era darmowych parkingów pod kompleksami handlowymi powoli dobiega końca. Klienci narzekają, że pod każdym większym sklepem pojawiają się parkomaty, z których muszą korzystać klienci. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bacznie przygląda się praktykom pobierania opłat przez sieci handlowe i twierdzi, że coraz częściej dochodzi do nieprawidłowości.

Parkomaty na prywatnych parkingach. Klienci pytają, czy są legalne

Przy większości supermarketów w dużych miastach stanęły urządzenia do pobierania opłat od klientów za parkowanie. Zazwyczaj po otrzymaniu biletu klient może za darmo zaparkować swój pojazd na 60 lub 90 minut. Problem pojawia się jednak, gdy tego nie zrobi lub chce się on odwołać od nałożonej tzw. opłaty dodatkowej za przekroczony czas postoju.

Czy parkomaty lub parkometry na prywatnych parkingach sklepowych są legalne? W dużym skrócie: tak. Parkowanie na prywatnym terenie jest bowiem zwyczajną usługą.

Nie oznacza to jednak, że firma świadczące takie usługi może narzucać klientom swoje warunki. Właściciel terenu i urządzeń musi stosować się do przepisów chroniących konsumentów. Płatne miejsca muszą być dobrze oznaczone, regulamin parkingu musi być jasny i zgodny z prawem handlowym, a klientowi musi przysługiwać ścieżka odwoławcza od nałożonej dodatkowej kary.

UOKiK dostrzega coraz więcej nieprawidłowości

Właściciele parkingów i firmy odpowiadające za obsługę obiektu często nie stosują się do wcześniej opisywanych przez nas praktyk. Od kilkunastu miesięcy media coraz częściej rozpisują się o nielegalnych praktykach przedsiębiorców względem klientów. Interwencje w takich sprawach podejmuje często UOKiK.

„Statystyka skarg, jakie wpływają do nas od konsumentów w związku z wątpliwymi praktykami operatorów nie pozostawia wątpliwości – obserwujemy stałą tendencję wzrostową” – przekazało kilka miesięcy temu biuro prasowe UOKiK w odpowiedzi na pytania portalu dlahandlu.pl w tej sprawie.

Urząd wyjaśnia, że najczęstsze grzechy firm to: niewłaściwe informowanie klientów o zasadach pobierania opłat i narzucona przez właściciela obiektu ścieżka reklamacji niezgodna z prawem o świadczeniu usług.

W 2023 r. urząd otrzymał aż 377 na prywatne parkingi wyposażone w parkomaty.