Polskie drogi dla aut bez kierowców. Postępu nie zatrzymasz

Polskie drogi dla aut bez kierowców. Postępu nie zatrzymasz

Dodano: 
Auto na drodze
Auto na drodze Źródło: Unsplash / Alice Kotlyarenko
Legalne testy samochodów bez kierowców w ruchu drogowym zaraz po wejściu nowych przepisów w życie. Są już w Polsce instytucje gotowe skorzystać z nowych przepisów.

Samochód autonomiczny porusza się samodzielnie wykorzystując zaawansowane systemy i czujniki do rozpoznawania otoczenia, planowania trasy i kontrolowania jazdy. Wszystko bez udziału kierowcy.

W takim pojeździe to systemy komputerowe, czyli algorytmy i czujniki przejmują kontrolę nad jazdą, w tym nad przyspieszaniem, hamowaniem, skręcaniem i utrzymywaniem pasa ruchu. Niebawem trafią na polskie drogi.

Postępu technicznego Polska nie zatrzyma

– Musimy mieć pewność, że nowe pomysły naukowców i przedsiębiorców z branży badań i rozwoju przemysłu motoryzacyjnego są bezpieczne w ruchu drogowym, konieczne są zatem przepisy pozwalające na testowanie nowych rozwiązań – tłumaczył wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, komentując przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Jak podkreśla rząd, nowe przepisy mają charakter innowacyjny i deregulacyjny. To inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury.

Kto w Polsce pracuje nad autonomicznymi pojazdami?

Po sześciu miesiącach od opublikowania przepisów w Dzienniku Ustaw na polskich drogach będzie można prowadzić prace badawcze z udziałem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych. W Polsce są już instytucje zaangażowane w badania nad pojazdami autonomicznymi:

  • Instytut Transportu Samochodowego (ITS) - prowadzi badania nad nowymi technologiami w rzeczywistych warunkach ruchu, badania z udziałem kierowców w symulatorach jazdy oraz prace nad komunikacją pojazdów z infrastrukturą (V2X).
  • Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) - we współpracy z miastem Jaworzno pracuje nad testami pojazdów autonomicznych na drogach publicznych,
  • Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) - wspierają rozwój i wdrażanie pojazdów autonomicznych w Polsce.
  • Uczelnie wyższe - współpraca z przemysłem i instytutami badawczymi.

Technologie, na jakich opierają się samochody autonomiczne, są już od lat stosowane w autach, którymi jeżdżą Polacy. To rozbudowane systemy asystujące podczas parkowania, czy systemy odpowiadające za trzymanie się wyznaczonego pasa ruchu podczas jazdy.

Czytaj też:
Bez zgody wspólnoty. Koniec walki o elektryki w garażach podziemnych