Poczta Polska próbuje wykaraskać się z poważnych problemów finansowych. W ten sposób państwowa firma próbuje ograniczyć nadmierne koszty. O planach szykowanych przez strategicznego giganta poinformował „Fakt”.
Poczta Polska próbuje wyjść z kryzysu
Poczta Polska od listopada 2024 r. do końca marca 2025 r. zredukowała zatrudnienie o ponad 6 tys. osób. Zwolnienia były częścią Programu Dobrowolnych Odejść oraz efektami naturalnych odejść, jak przejścia na emeryturę. Aktualnie spółka zatrudnia nieco ponad 51 tys. pracowników. — Osiem lat zaniedbań nie da się nadrobić w rok, ale pierwsze efekty działań nowego zarządu już widać. Przed Pocztą wciąż jednak trudna droga do pełnej poprawy — skomentował minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski.
Choć firma nadal generuje straty, sytuacja finansowa zaczyna się poprawiać. W 2024 r. Poczta Polska odnotowała stratę 213 mln zł, czyli o 408 mln zł mniej niż rok wcześniej. Z kolei EBITDA wzrosła do 42 mln zł po ubiegłorocznej stracie wynoszącej 591 mln zł. Przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 200 mln zł, co oznacza 3-procentowy wzrost rok do roku.
Tysiące zwolnień w Poczcie Polskiej
Poprawa kondycji finansowej Poczty Polskiej w dużej mierze była możliwa dzięki otrzymaniu 749 mln zł rekompensaty za realizację usługi powszechnej w latach 2021–2022. Wypłata tych środków nastąpiła po ponad dwuletnim postępowaniu przed Komisją Europejską i decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Pomoc publiczna w tej skali pozwoliła firmie częściowo zniwelować wcześniejsze straty oraz utrzymać kluczowe obszary działalności, mimo presji finansowej i spadającego wolumenu tradycyjnej korespondencji.
Choć sytuacja uległa poprawie, przyszłość spółki nadal budzi wątpliwości. Zarząd zapowiada inwestycje w 2025 r., głównie w sektor IT, by zwiększyć poziom automatyzacji i poprawić bezpieczeństwo systemów. Jak zapowiada prezes Sebastian Mikosz, Poczta Polska przechodzi proces głębokiej transformacji – celem jest przekształcenie jej w nowoczesną firmę łączącą usługi kurierskie, detaliczne, finansowe i cyfrowe. Ma to być odpowiedź na rosnącą konkurencję i zmieniające się potrzeby rynku.